بارش‌های زمستانه ایلام نرمال و کمتر از نرمال

سرویس ایلام - مدیرکل هواشناسی استان ایلام گفت: پیش بینی بارش‌ها از نیمه دوم دی تا نیمه اول اسفندماه حکایت از بارش کمتر از نرمال تا نرمال دارد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، سیروس نادری گفت: پیش‌بینی می‌شود که بارش‌ها در استان از نیمه دوم اسفند تا نیمه اول فروردین ماه تقریبا نرمال تا اندکی بیش از نرمال باشد.

وی با بیان اینکه صحت پیش‌بینی‌های فصلی ۶۰ تا ۷۰ درصد است، ابراز کرد: البته احتمال تغییر این پیش بینی‌ها بر اساس تغییرات مدل‌های جوی وجود دارد.

مدیرکل هواشناسی استان ایلام یادآور شد: پیگیری یک ایستگاه هواشناسی سیار برای استان در دست اقدام است و از این ایستگاه هواشناسی برای بررسی شرایط جوی مناطق در زمان های خاص نظیر سیلاب و زلزله استفاده می شود.

نادری زرنه با بیان اینکه استان ایلام دارای ۸۰ ایستگاه باران سنجی است، افزود: ایستگاه های هواشناسی و باران سنجی استان به صورت خودکار و سنتی فعال است.

وی ادامه داد: ۱۵ ایستگاه هواشناسی سینوپتیک اصلی و تکمیلی، اقلیم شناسی خودکار و سنتی، جاده‌ای خودکار، گرد و غبار و تششع سنجی در استان اطلاعات و داده‌های هواشناسی را جمع آوری می کنند.

نادری زرنه تصریح کرد: در همه شهرستان‌های استان به‌جز هلیلان و چوار ایستگاه هواشناسی فعال وجود دارد که البته در شهرستان هلیلان احداث ایستگاه هواشناسی در مراحل پایانی خود قرار دارد و در چوار نیز در صورت تامین زمین استاندارد ایستگاه هواشناسی در این شهرستان راه‌اندازی خواهد شد.

وی اظهار کرد: تبدیل ایستگاه‌های اقلیم‌شناسی سنتی به خودکار جهت دریافت و ارسال داده‌های لحظه‌ای در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

به گفته مدیرکل هواشناسی ایلام، دما، رطوبت، سمت و سرعت باد و میزان بارش‌ها ازجمله پارامترهایی هستند که در ایستگاه‌های اقلیم شناسی خودکار برداشت می شوند.

وی خاطرنشان کرد: در ایستگاه‌های سینوپتیک خودکار علاوه بر پارامترهای یادشده، سایر پارامترهای هواشناسی از جمله فشار هوا نیز در صورت نیاز به‌وسیله سنسورها اندازه‌گیری می شود، اما میزان دید افقی و تشخیص نوع و ارتفاع ابرها توسط کارشناس هواشناسی مستقر در ایستگاه انجام می شود.

کد خبر 2765422

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha