افتتاح ۱۲ هزار میلیارد تومان پروژه آبی در کردستان

با حضور رئیس جمهور نزدیک به ۱۲ هزار میلیارد تومان پروژه آبی در پنج شهرستان کردستان به بهره برداری رسید.

به گزارش کرد پرس، با حضور سیدابراهیم رئیسی طرح های وزارت نیرو که همواره مورد تاکید رئیس جمهور، وزیر نیرو و استاندار کردستان بر اتمام پروژه های نیمه تمام بوده،جزو اولین طرح هایی است که امروز افتتاح شد و این وعده های چند ساله نیز در دولت سیزدهم تحقق یافت.

پروژه های سد چراغ ویس و خط انتقال آب سقز، سد امیر آباد رمشت، سد عباس آباد بانه، تصفیه خانه آب دیواندره و طرح ارتقاء کمی و کیفی تصفیه خانه فاضلاب سنندج امروز به بهره برداری رسید.

استاندار کردستان گفت: یکی از مطالبات دیرینه مردم شهر دیواندره، تأمین آب این شهر همزمان با ساخت سد سیازاخ بود که عملیات اجرایی آن در گذشته آغاز شده بود اما به دلایلی متوقف مانده بود.

اسماعیل زارعی کوشا با بیان اینکه این پروژه در زمینی به مساحت ۴.۵هکتار با ظرفیت ۲۵۰ لیتر در ثانیه در ابتدای دولت سیزدهم با ۶۷ درصد پیشرفت، مبلغ ۳۵۰ میلیارد ریال هزینه شده بود، افزود: پس از سفر وزیر نیرو در سال ۱۴۰۰، دستور تأمین منابع مالی و ادامه عملیات صادر شد و در حالی که قرار بود در پایان تابستان امسال آماده بهره برداری شود، در مردادماه جاری به دلیل نیاز آبی فوری این شهر با اقدامات جهادی شرکت آبفا وارد مدار شد.

وی با ذکر اینکه این تصفیه خانه با هزینه ۲۵۰۰ میلیارد ریال، کار تأمین آب ۵۱ هزار نفر شامل شهر دیواندره و ۷۲ روستای مجتمع اوباتو را انجام می دهد و بلافاصله پس از وارد مدار شدن پروژه نیز، سیستم ازن زنی با هدف ارتقای گوارایی به این تصفیه خانه افزوده شد، اظهار کرد: این پروژه بزرگ خوشبختانه امروز در سفر رئیس جمهور به استان افتتاح شد.

استاندار کردستان ادامه داد: تصفیه خانه های آب ۱ و ۲ شهر سقز در گذشته ساخته شده بود، اما برای انتقال آب این تصفیه خانه به مخازن سطح شهر نیاز به اجرای یک پروژه خط انتقال با طول بالا بود و در همین راستا پروژه انتقال آب تصفیه خانه شماره ۲ به تصفیه خانه شماره ۱ و مخازن شهر سقز با ظرفیت انتقال به میزان ۴۰۰ لیتر بر ثانیه به طول ۵.۸ کیلومتر تعریف و اجرا شد و این پروژه با هزینه ۸۰۰ میلیارد ریال امروز به بهره برداری رسید.

زارعی کوشا با بیان اینکه در بخش فاضلاب نیز پروژه ارتقاء کمی و کیفی تصفیه خانه فاضلاب شهر سنندج که توسط شرکت آب و نیرو اجرا شده است و امروز در سفر رئیس جمهور به استان به بهره برداری رسید، یادآور شد: تصفیه  خانه فاضلاب سنندج در ابتدا برای جمعیت ۴۶۵ هزار نفری این شهر و با ظرفیت تصفیه ۱۰۰ هزار مترمکعب فاضلاب در شبانه روز ایجاد شد که با توجه به گسترش جمعیت شهری سنندج از یک سو و جلوگیری از ورود فاضلاب به سد ژاوه و امکان آبگیری از این سد از سوی دیگر، طرح ارتقاء کمی و کیفی این تصفیه خانه در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به طرح ارتقاء تصفیه خانه فاضلاب شهر سنندج، بیان کرد: ظرفیت این تصفیه فاضلاب به ۱۵۰ هزار مترمکعب در شبانه روز و برای جمعیت ۷۰۰ هزار نفری در سال ۱۴۲۰( سال افق طرح) ارتقا می یابد که بالغ بر ۶۳۰۰ میلیارد ریالی برای آن هزینه شده است، بخش جامد( لجن) این پروژه ۸۵ درصد پیشرفت دارد و بخش مایع این پروژه تکمیل شده که امروز افتتاح شد.

استاندار کردستان با اشاره به ۷ هزار میلیارد ریال مصوبه در سفر نخست رئیس جمهور به استان، گفت: با بهره برداری از ۹۶۰۰ میلیارد ریال پروژه در سفر دوم رئیس جمهور، شاهد ارتقا بیش از پیش شاخص های آب و فاضلاب در استان خواهیم بود.

زارعی کوشا اظهار کرد: در وزارت نیرو طرحی با عنوان پروژه های ویژه و اضطراری در صنعت آب و برق شکل گرفته که اعتبار ویژه ای برای آنها لحاظ می شود و تاکنون قریب به ۴۰۰ طرح کشوری در این زمینه وجود دارد.

وی افزود: سهم استان کردستان در این زمینه ۱۰ طرح ویژه است که نسبت به اکثر استان ها پیشتاز هستیم و طی دو سال گذشته برای ۱۰ طرح استان، هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نقد تخصیص یافت.

استاندار کردستان ادامه داد: این پیگیری ها با سفر اول رئیس جمهور همراه بود و از هزار و ۲۵ میلیارد تومان مصوبه دور اول سفر حدود ۸۰۰ میلیارد تومان تخصیص یافت.

زارعی کوشا در جریان افتتاح سد چراغ ویس سقز پس از ۲۲ سال به همت دولت سیزدهم از اختصاص ۹۰ میلیارد تومان برای اتمام برای این پروژه خبر داد و یادآور شد: با این اقدام تا افق ۱۴۲۵ آب سقز تامین می شود، در سد عباس آباد بانه نیز اقدامات مهمی انجام شده و بر اساس آخرین گزارش ۴۳ میلیون نشتی حذف شده است.

وی همچنین از آبگیری سد امیرآباد رمشت با گذشت ۱۲ سال خبر داد و بیان کرد: این آبگیری درصدی از اختلاف اراضی آبی و دیم را جبران می کند و حدود یک هزار و ۱۰۰ هکتار به اراضی آبی کامیاران اضافه می شود.

کد خبر 2762760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha