تصویب قانون استانی کردن حلبچه به بعد از برگزاری انتخابات شوراهای استانی موکول شد

سرویس عراق و اقلیم کردستان _ یکی از نمایندگان کرد در مجلس عراق اعلام کرد تصویب قانون استانی کردن حلبچه به بعد از برگزاری انتخابات شوراهای استانی موکول شد که قرار است ۲۰۲۳/۱۲/۱۸ در استانهای عراق از جمله کرکوک برگزار شود.

به گزارش کردپرس به نقل از سایت خبری روداو، یکی از اعضای نمایندگان مجلس عراق روز پنجشنبه تاریخ ۲۰۲۳/۱۰/۲۶ ضمن اعلام این خبر افزود گروههای سیاسی در بغداد وعده داده‌اند که از قانون استانی کردن حلبچه حمایت کنند و به آن رای بدهند.

قرائت اول و دوم قانون استانی کردن استان حلبچه انجام گرفته است و چندین بار برای رای گیری در دستور کار مجلس قرار گرفته است.

بیشتر از ۱۰ سال است که برای استانی کردن حلبه فعالیت می‌شود اما هر بار به دلایلی این تلاش‌ها با شکست مواجه می‌شوند.

در تاریخ ۲۴ دسامبر ۲۰۱۳ نچیروان بارزانی نخست وزیر وقت اقلیم کردستان مفاد این لایحه را به پیوست نامه شماره ۱۲۰۳۴ برای نوری المالکی نخست وزیر عراق ارسال کرد اما اختلافات  بین احزاب شیعه و سنی مانع از تبدیل حلبچه به استان حلبچه شد.

تعداد ساکنین حلبچه بالغ بر ۱۳۵ هزار نفر هستند و از یک منطقه و چهار ناحیه تشکیل شده است منطقه مرکزی حلبچه و ناحیه‌های خرمال، بیاره، بمو و سیروان

حلبچه یکی از قدیمی‌ترین مناطق عراق است که در سال ۱۸۸۹ در زمان دولت عثمانی و قبل از تشکیل دولت عراق تاسیس شد و وسمن جافی همسر عدیله خانم اولین فرماندار این منطقه بود.

کد خبر 2762422

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha