صیانت از برند مهم هنری کردستان مطالبه عمومی شود

سرویس فرهنگ و هنر- شانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان امروز شنبه 29 مهر ماه به کار خود پایان داد. از روز سه شنبه قبل از آن مردم هنر دوست مریوان میزبان هنرمندان تئاتر بودند و اجراهای خیابانی تئاتر بار دیگر یادمان آورد کردستان سرزمین هنر و فرهنگ است.

کرد پرس- جشنواره تئاتر خیابانی مریوان، برند مهم هنری کردستان است و تلاش برای زنده نگه داشتن  آن با هر کم و کیفی در ذات خود جای تقدیر دارد. آنچه اهالی فرهنگ کردستان و ایران و مردم مریوان و کردستان یک کلام روی آن متفق القول هستند اینکه جشنواره تئاتر خیابانی مریوان باید به عنوان یک میراث هنری در استان حفظ و برای ارتقای کیفیت آن همه دست اندرکاران و مسئولان تلاش کنند. «گروه های نمایشی که امسال در جشنواره شرکت کرده بودند آثاری قدرتمند در حد و قواره این جشنواره ارایه نداده بودند.» این گزاره روح اصلی انتقادهای مهمانان متخصص وحتی تماشاچیان بود.

اما به قول یکی از داوران جشنواره در گفت و گو با خبرگزاری کرد پرس، «اینکه انتظار داشته باشیم در هر دوره جشنواره ای همیشه شاهد ارایه بهترین آثار باشیم انتظاری واقعی نیست و همه جشنواره های هنری دارای یک نوع حرکت سینوسی هستند اما روند کلی در مریوان روندی رو به رشد بوده است هر چند امسال سینوس به سمت پایان حرکت کرده باشد.»

یکی از مهم ترین مشکلاتی که می توان در کاهش نسبی کیفیت این جشنواره خصوصا در مورد تعداد شرکت کنندگان خارجی مورد توجه قرار داد، افزایش هزینه های اسکان و رفت و آمد است. شاید بهتر باشد نمایندگان مردم کردستان در مجلس که ظاهرا سرشان به کارهای دیگری گرم است در این زمینه تحرکی هر چند ناچیز از خود نشان دهند و برای جذب و افزایش بودجه این رویداد مهم فرهنگی تلاش کنند، البته نه تلاش شعاری و حرف توخالی، کار عملی.

از سوی دیگر برخی کارخانه ها و شرکت های بزرگ صنعتی و معدنی در کردستان فعال هستند که از محل محرومیت استان فعالیت شان شامل تخفیف ها و تسهیلات کلانی شده است، لازم است بر اساس اساسنامه شان به «مسئولیت های اجتماعی خود» عمل کنند و در دوره های بعدی، بخشی از بودجه برگزاری این جشنواره را تامین کنند که مسائل مالی به برند مهم فرهنگی استان آسیب نرساند.

اما مردم مریوان؛ به گفته هنرمندان و پیشکسوتان و هنروران و سایر مهمانان حاضر در این دوره جشنواره و دوره های  قبلی، علاقه مردم مریوان به هنر تئاتر از یک سو و مهمان نوازی آنان از سوی دیگر، یکی از مهم ترین و بارزترین ظرفیت های این شهر برای برگزاری این جشنواره در سطح بین المللی است.

از نظر کیفی هم شاید بهتر باشد هنرمندان نامی و صاحب سبک عرضه تئاتر کردستان با هماهنگی انجمن های فعال شان علاوه بر یک آسیب شناسی بدون حب و بغض راهکارهای عملیاتی خود را برای هر چه بهتر برگزار شدن دوره های آتی جشنواره مدون کنند و در اختیار مسئولان قرار دهند. آنچه مهم است اینکه برگزاری منظم و هر چه باکیفیت تر این رویداد هنری در مریوان باید تبدیل به یک مطالبه جدی از سوی مردم و اهالی فرهنگ وهنر استان شود. /

کد خبر 2762214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha