کاهش 45 درصدی آرای حزب دموکراتیک خلقها طی هشت سال گذشته

سرویس ترکیه - نتایج پژوهش های 7 ساله دو شرکت تحقیقاتی نشان از سیر نزولی HDP در سال های اخیر و احتمال شکست های بزرگتر برای این حزب در انتخابات ماه مارس را دارند.

به گزارش کردپرس، ایوب دمیر روزنامه نگار صدای آمریکای کردی، در گزارشی با بررسی نتایج تحقیقات دو شرکت پژوهشی راوست و اسپکتروم هاوس وضعیت احزاب حاکم و اپوزیسیون به ویژه HDP در انتخابات شهرداری‌های ترکیه در سال 2024 را مورد بررسی قرار داد. بر اساس نتایج این تحقیقات آرای HDP در سال های اخیر کاهش چشمگیری پیدا کرده است.

روژ اسیر گیراسون، مدیر گروه تحقیقاتی راوست در گفتگو با دمیر با اشاره به نتایج نظرسنجی های این موسسه در همه مناطق کردستان ترکیه گفت: «از 7 ژوئن 2015 تا کنون HDP چهل و پنج درصد از آرای خود را در همه شهرها و مناطق کردستان ترکیه از دست داده است.»

او همچنین  شانس حزب عدالت و توسعه (AKP) را در انتخابات شهرداری‌ها که قرار است در ماه مارس 2024 برگزار شود را بیشتر از حزب جمهوری‌ خواه خلق (CHP) ارزیابی کرد.

در انتخابات 2019 حزب مادر اپوزیسیون، CHP در سه شهر بزرگ مانند استانبول، آنکارا و آنتالیا AKP را شکست داد. این حزب همچنین توانست دو کلان شهر آدانا و مرسین را نیز از دست حزب حرکت ملی (MHP) بیرون آورد. به این ترتیب شهرداری های شماری از کلان شهرهای ترکیه که پیشتر سال ها در دست دو حزب حاکم ترکیه بود، به دست CHP افتاد.

نتایج انتخابات شهرداری‌ها که در مارس 2019 برگزار شد یکی از بحث برانگیز ترین نتایج انتخابات در سال های اخیر است. در آن زمان گفته می‌شد که اگر HDP از CHP یا ائتلاف اپوزیسیون حمایت نمی‌کرد، پیروز شدن این حزب غیر ممکن بود.

به گفته آزاد باریش رئیس موسسه تحقیقاتی اسپکتروم هاوس، این استراتژی که توسط HDP اتخاذ شد، استراتژی درستی در آن زمان بود. این منطقی بود که AKP شکست بخورد و قدرت رجب طیب اردوغان شکسته شود اما تداوم حمایت HDP از احزاب اپوزیسیون در طول زمان باعث آسیب به آرای HDP شد. 

آزاد باریش با اشاره به توافقات پنهانی بین HDP و CHP گفت: «در آن زمان هیچ ائتلافی میان HDP و CHP وجود نداشت. با این حال بعدها آشکار شد که ائتلافی غیر رسمی میان این دو حزب تشکیل شده است. با وجود این موضوع، هیچ یک از این دو حزب اجازه ندادند که ارتباط آنها علنی شود و اکرم امام اوغلو نیز به همین شیوه در انتخابات شهرداری‌های استانبول به پیروزی دست یافت.»

باریش در مقایسه وضعیت احزاب حاکم و اپوزیسیون در انتخابات آتی، به بررسی ابعاد مثبت و منفی شرکت آنها در انتخابات پرداخت. به گفته باریش شانس اپوزوسیون در انتخابات شهرداری‌ استانبول در حال افزایش است.

در انتخابات شهرداری‌های سال 2019، HDP در سه کلان شهر دیاربکر، وان و ماردین و پنج شهرستان  باتمان، سیرت، حکاری، قارص و ایغدیر پیروزی را از آن خود کرد و در مجموع 65 شهرداری شامل شهرها، مناطق و شهرستان‌ها را از آن خود کرد.

با این حال، HDP شهرهایی مانند آگری، بیتلیس و شرناخ را که در انتخابات 2014 به دست آورده بود، در انتخابات 2019 از دست داد و آنها را به AKP واگذار کرد.

در 19 جولای 2019 شهرداری های HDP در سه شهر بزرگ از سوی دولت برکنار شده و متولیان حکومتی به جای آنها به شهرداری منصوب شدند و پس از آن، 5 شهر، 33 شهرستان و 7 منطقه و در مجموع 48 شهرداری توسط حکومت از دست HDP خارج شد.

در مدت کوتاهی مجموعاََ 807 نفر از اعضای شورای شهر از حزب برکنار شدند، 84 رئیس مشترک شهرداری‌ها بازداشت شدند و از این میان 39 نفر به زندان افتادند که شماری از این شهرداران همچنان در زندان هستند.

به اعتقاد باریش به دلیل تغییر شرایط سیاسی، HDP یا حزب آلترناتیو آن حزب چپ سبز، باید در سیاست های پیشین خود تجدید نظر کنند.

گیرسون نیز معتقد است که HDP وارد روند نزولی شده است و اگر بر سیاست های پیشین خود پافشاری کند، آرای بیشتری را از دست خواهد داد. 

لازم به ذکر است که آزاد باریش سال ها یکی از اعضای گروه های تحقیقاتی HDP بوده است و از نزدیک بر روند تحولات این حزب نظارت داشته است.

کد خبر 2760109

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha