پرونده قضائی جدید علیه لیلا زانا به اتهام دریافت جایزه از کشورهای خارجی

سرویس ترکیه - پرونده قضائی جدیدی علیه لیلا زانا به اتهام دریافت جایزه از کشورهای خارجی در دادسرای کیفری آنکارا تشکیل شد.

به گزارش کردپرس، دادستانی آنکارا پرونده قضائی جدیدی علیه لیلا زانا سیاستمدار کُرد در دادسرای عالی کیفری آنکارا تشکیل داد که زانا در آن به دلیل دریافت جایزه از کشورهای خارجی، به تبلیغ برای سازمان تروریستی متهم شده است. 

بنا بر گزارش پایگاه خبری گازته دیوار، در کیفرخواست تشکیل شده برای زانا، با اشاره به یک ماده کیفری، «پذیرش عناوین و جایزه ها از کشور متخاصم» به عنوان جرم شناخته شده و در صورتی که فردی چنین جایزه یا عنوانی را بپذیرد به یک تا سه سال زندان محکوم می شود. همچنین در این کیفرخواست 5 سخنرانی لیلا زانا در زمان نمایندگی او در مجلس ترکیه که در آنها به زبان کردی سخن گفته است، به عنوان سند جرم شمرده شده اند.

ابراهیم چلیکر وکیل لیلا زانا، با طرح این پرسش که ترکیه با کدام کشورها در حال جنگ است، گفت که این موضوع در پرونده نامشخص است.

چلیکر با اشاره به بخش هایی از کیفرخواست که در آن واژه های «کردستان»، «شهید» و «ارزش» به عنوان واژه هایی برای تبلیغ سازمان تروریستی شمرده شده اند، گفت که این سخنرانی ها به زبان کردی بوده و نمی توان از این واژه ها چنین برداشتی داشت.

او گفت: «خانم زانا هرگز خشونت را نستوده است، او سیاستمداری است که برای رسیدن به صلح مبارزه کرده و هزینه گزافی پرداخته است.»

لازم به ذکر است که لیلا زانا در سال 1994 جایزه تورولف رافتو را دریافت کرد که جایزه ای در حوزه حقوق بشر است. او در سال 1995 به دلیل فعالیت سیاسی و مبارزه برای صلح و تحقق حقوق بشر، جایزه آزادی اندیشه ساخاروف را از سوی شورای اروپا دریافت کرد. زانا همچنین جایزه صلح آخن و جایزه برونو کریسکی را در همان سال، به علاوه مدال آزادی را از انجمن حقوق بشر آمریکا در سال 1998 دریافت کرد.

زانا در سال 2004 مدال نقره شهر پاریس را از دست برتراند دلانو، شهردار پاریس دریافت کرد. او از سوی شهرهای پاریس فرانسه و ژنو در سوئیس به عنوان شهروند افتخاری انتخاب شد. او در سال 2010 جایزه مله مصطفی بارزانی را دریافت کرد. این سیاستمدار کرد در دوران فعالیت سیاسی خود از سوی بسیاری دیگر از نهادهای بین المللی نیز جایزه دریافت کرده است.

کد خبر 2758856

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha