کرکوک شهر همزیستی است با هویتی کردستانی/ توافق ما با ایران و ترکیه بر مبنای حقوق همسایگی، امری ضروری است

سرویس عراق و اقلیم کردستان- سعدی احمد پیره در گفتگو با کردپرس ضمن تأکید بر ضرورت توافق با ایران و ترکیه بر بنای حقوق همسایگی، به انتخابات شورای استانهای عراق و برنامەریزی اتحادیۀ میهنی کردستان برای مشارکت در انتخابات اشاره کرد و گفت: اتحادیۀ میهنی کردستان بلافاصله پس از انتخابات دورۀ قبل، آماده برگزاری انتخابات دور بعدی بویژه در مناطق مورد مناقشه بوده است.

کردپرس:

سعدی احمد پیره عضو دفتر سیاسی اتحادیۀ میهنی کردستان در گفتگویی تفصیلی با خبرگزاری کردپرس به برخی از مسایل مهم صحنۀ سیاسی اقلیم کردستان و درون حزب اتحادیۀ میهنی پرداخت و به پرسشهای کردپرس دربارۀ ارتباط کردها با همسایگان بویژه ایران و ترکیه پاسخ داد. متن گفتگوی کردپرس با سعدی احمد پیره به تفکیک موضوع‌های مصاحبه در زیر آمده است.

برنامۀ اتحادیۀ میهنی برای مشارکت در انتخابات آتی شواری استانهای عراق

سعدی احمد پیره دربارۀ برنامەهای اتحادیۀ میهنی کردستان برای مشارکت در انتخابات آتی شورای استانهای عراق در مناطق مورد مناقشه و بویژه در کرکوک به خبرگزاری کردپرس گفت: باید تأکید کنم که اتحادیۀ میهنی کردستان حزبی سیاسی است و به صورت پیوسته در تدارک و برنامە­ریزی برای مسایل مهم است. بنابراین با احزاب دیگر که با همکاری چند تن از روشنفکران جمع می ­شوند و چند روز پیش از انتخابات لیستی برای مشارکت در آن پیشنهاد می ­دهند کاملاً متفاوت است.

اتحادیۀ میهنی کردستان پس از انتخابات دورۀ قبل، خود را برای انتخابات آینده آماده کرده و کوشیده است که به طور ویژه در مناطق مورد مناقشه –که دارای شرایط خاص هستند و از دیگر استانهای درون جغرافیای اقلیم کردستان متفاوت هستند- با سایر احزاب کردستانی، یک لیست مشترک تهیه کند زیرا مشارکت با تعدد لیست­ها، بسیاری از آرای کردها از دست خواهد رفت. مکانیسم شمارش آرا و تعداد کرسی­ها را افراد متخصص تعیین می ­کنند که کدام روش موفق­تر است و از چه جهت می­ توانند تعداد آرای بیشتری کسب کنند.

تا این لحظه اتحادیۀ میهنی کردستان، ۱۰ جریان کردستانی –به استثنای حزب دمکرات- را گرد هم آورده و با حزب دمکرات نیز بر سر این موضوع در حال گفتگو هستیم.

و ممکن است که در آیندۀ نزدیک دفاتر سیاسی دو حزب، با هم دیدار کنند و بر سر موضوع کرکوک، خانقین و بسیاری از مناطق گفتگو کنیم تا بتوانیم با یک لیست مشترک بهترین نتیجه را در انتخابات به دست آوریم. بدیهی است در انتخابات­های گذشته اعم از انتخابات شورای استانها و انتخابات پارلمانی، ثابت شده که اکثریت ساکنان کرکوک کرد هستند. کرکوک شهری عراقی با هویتی کردستانی است و اعراب، ترکمانها، میسحیان و برخی اقلیتها در کنار کردها در کرکوک زندگی می­کنند و توافقهایی این چنین ضروری است تا احزاب در جهت کسب کرسی بیشتر برای خود تلاش کنند. اما این به معنای خصومت و دشمنی نیست بلکه به معنای رقابت است و اتحادیۀ میهنی کردستان نیز تلاش خود را انجام خواهد داد.

گاهی صداهای مخالفی از سایر برادران و دوستان به گوش می­رسد. اما ما گفته و صدای یکی از اعضای حزب را به عنوان موضع آن جریان سیاسی به شمار نمی ­آوریم بلکه برای مهم آن است که سخنگوی حزب چه می­گوید. بر این اساس امیدواریم که ارتباط میان ما و حزب دمکرات کردستان در آیندۀ نزدیک و بویژه در خصوص انتخابات بهبود یابد.

 انتخابات پارلمان اقلیم کردستان

عضو دفتر سیاسی اتحادیۀ میهنی کردستان، در مورد انتخابات پارلمان کردستان به کردپرس گفت: بدیهی است که فعالیت پارلمان کردستان خاتمه یافته و در دادگاه عالی فدرال عراق در مورد غیرقانونی بودن تمدید فعالیت آن حکم صادر شد. به همین دلیل پارلمان کنونی فاقد مشروعیت است. اما پارلمان کردستان چگونه دچار این سرنوشت شد؟ بنده قصد ندارم به این موضوع بپردازم زیرا ما در تدارک دیدار با حزب دمکرات هستیم و نباید مانند خروس بی­محل باشیم. بلکه تلاش می­کنیم که جریانهای کردستانی را به سمت توافق و تفاهم برای انتخابات پارلمان سوق دهیم به گونه­ای که احترام خاصی برای انتخابات مذکور، قایل شویم و انتخاباتی سالم و بدون تقلب باشد.

رئیس اقلیم کردستان پیشتر روز ۲۰۲۳/۱۱/۱۸ را به عنوان روز برگزاری انتخابات پارلمان کردستان تعیین کرده بود اما پس از آن که تمدید فعالیت دورۀ پنجم پارلمان کردستان، از سوی دادگاه فدرال غیرقانونی اعلام شد و کمیسیون مستقل انتخابات و همە­پرسی کردستان لغو شد، باید انتخابات توسط کمیسیون عالی انتخابات فدرال برگزار شود. کمسیون مذکور نیز روز ۲۰۲۳/۱۲/۱۸ انتخابات شورای استانها را در دستور کار دارد و مهلت فعالیت این کمیسیون نیز روز ۲۰۲۴/۱/۷ (یعنی تنها ۲۰ روز پس از برگزاری انتخابات شورای استانها) به پایان می­رسد. تاریخ ۲۰۲۴/۲/۱۸ که به عنوان روز برگزاری انتخابات پارلمان اقلیم کردستان تعیین شده است به نظر می ­رسد تاریخ مناسبی نباشد زیرا اگر اعضای کمیسیون عالی انتخابات عراق فدرال تغییر کنند، تاریخ تعیین شده برای برگزاری انتخابات پارلمان اقلیم کردستان بسیار زود است و آنان در برگزاری انتخابات از نظر فنی نیاز به زمان بیشتری دارند.

بنابراین بندە معتقدم کە لازم است در این زمینە، جریانهای سیاسی اقلیم کردستان با ریاست اقلیم گفتگو کنند و این موضوع در نظر گرفته شود. زیرا ۲۰۲۴/۲/۱۸ در اقلیم کردستان و بویژه در مناطق مرزی پنجوین، چومان، میرگه سور، زاخو و در امتداد مرز ترکیه شاهد برف سنگینی خواهیم بود و تردد در این مناطق و نقل و انتقال صندوقهای رأی دشوار خواهد بود. لازم است این موارد نیز لحاظ شوند و آن گاه تاریخ مناسبی برای برگزاری انتخابات پارلمان اقلیم کردستان تعیین شود.

ارتباط و تعامل اتحادیۀ میهنی با سایر احزاب کردستانی بویژه حزب دمکرات کردستان

 سعدی احمد پیره در مورد تعامل اتحادیۀ میهنی کردستان با سایر جریانهای کردی بویژه حزب دمکرات به کردپرس گفت: اختلاف میان اتحادیۀ میهنی و حزب دمکرات کردستان اختلافی تاریخی است و هر یک از این دو حزب تلاش م ی­کنند تا جایگزی و بدیلی تاریخی برای دیگری باشند. پیشتر نیز اختلاف و حتی درگیری در میان این دو حزب بوده است. نه حزب دمکرات توانسته است اتحادیۀ میهنی را از میان بردارد و نه اتحادیۀ میهنی، حزب دمکرات را از میان برداشته است. به همین دلیل کار کردن مشترک این دو حزب، امری ناگزیر است و هر دو محکوم هستند تا با یکدیگر کار کنند و جز خودشان، جایگزین دیگری برای این دو حزب وجود ندارد و هیچ حکومتی بدون اتحادیۀ میهنی و حزب دمکرات در اقلیم کردستان قادر به فعالیت نخواهد بود.

جغرافیا غیرقابل انکار است بنابراین باید بر مبنای حقوق همسایگی با ایران و ترکیه به توافق برسیم

عضو دفتر سیاسی اتحادیۀ میهنی کردستان دربارۀ تعامل حزب متبوعش با دو کشور ایران و ترکیه به خبرنگار کردپرس گفت: بدون شک ما مرزی طولانی با جمهوری اسلامی ایران و همچنین ترکیه داریم. تمامی مرز عراق و ترکیه در درون خاکی اقلیم کردستان است. بر همین اساس بر پایۀ حقوق همسایگی و بر بنای رعایت اصول دیپلماسی و امنیت مرزها، تلاش می­کنیم تا تعامل و ارتباط خوبی با هر دو کشور داشته باشیم. اگر هر یک از این دو کشور نیز به دنبال بهانه و دستاویز گوناگون برای آزار دادن اقلیم کردستان باشند متضرر خواهند شد زیرا این جغرافیا غیر قابل انکار و تغییرناپذیر است و همچنان همسایه باقی خواهیم ماند. از این روی باید این همسایگی را به شکلی مناسب و بر اساس پذیرش طرف مقابل و احترام متقابل و منافع مشترک سامان دهیم. این راهبرد بسیار بهتر از آن است که یکی از طرفین تلاش کند تا دیگری را تهدید کند. باید توانایی­هایمان در راستای ثبات و آرامش منطقه، مکمل همدیگر باشند.

تعامل با غرب و ایالات متحده

ارتباط با کشورهای غربی و ایالات متحدۀ آمریکا نیز به اعتقاد من به برنامه آزاد کردن عراق از دست رژیم بعث بازمی­گردد. چندین دهه هم جمهوری اسلامی ایران و هم ترکیه با اپوزسیون عراق همکاری کردند اما حتی با جنگ هشت سالۀ میان ایران و عراق، رژیم بعث ساقط نشد. بدیهی است که کمکهای ائتلاف بین المللی و آمریکا تأثیر بسیاری در سقوط رژیم صدام حسین داشت و ما قدردان این موضوع هستیم و به کارهای آنان احترام می­گذاریم. اما امری نادرست است که اقلیم کردستان به این متهم شود که به ایالات متحدۀ آمریکا یا کشور دیگری گرایش دارد. اقلیم کردستان دوست تمامی کشورهایی است که در فرایند آزادسازی عراق با ما همکاری کرده است و در مواقع ضروری تلاش می­کند تا روابط خود را حفظ کند. اگرچه ممکن است اختلافاتی میان دیگر کشورها در سطح بین الملل وجود داشته باشد و اقلیم کردستان نیز از این موضوع مستثنی نیست. درست نیست که از اقلیم کردستان درخواست شود تا بخشی از این اختلافات باشد. بلکه باید اقلیم کردستان به کارتی برای حل اختلافات تبدیل شود. ما تمامی تهمتهایی را که در مورد اقلیم کردستان مطرح می­شود رد می­کنیم. اقلیم کردستان، اقلیم در چارچوب عراق فدرال است و تعامل و ارتباط ما با بغداد بسیار رو به استحکام و بهبودی است. احترام به تمامیت ارضی عراق احترام به قوانین بین المللی و احترام به حقوق همسایگی است چرا که هر دو طرف دارای حقوق همسایگی نزد همدیگر هستیم.

کد خبر 2758709

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha