ادامه بن بست مذاکرات کردی-کردی در سوریه

سرویس جهان- پژوهشگر مرکز مطالعات استراتژیک عمران معتقد است اصرار دو جریان کردی در سوریه بر خواسته هایشان باعث ادامه بن بست در مذاکرات بر سر تقسیم قدرت شده است.

به گزارش کردپرس، مذاکرات میان شورای میهنی کرد سوریه نزدیک به حزب دموکرات کردستان عراق و حزب اتحاد دموکراتیک سوریه به عنوان حزب سیاسی حاکم بر شمال و شمال شرق سوریه نزدیک به یک دهه ادامه داشته است اما با وجود وساطت ها، این مذاکرات همچنان از بن بست خارج نشده است.

ثامر احمد، پژوهشگر مسائل کردها و سوریه در اندیشکده مرکز مطالعات استراتژیک عمران، با اشاره به این که این دو جریان همچنان بر خواسته های قبلی خود پافشاری می کنند، گفته است بن بست مذاکرات همچنان ادامه دارد.

او در مصاحبه با نشریه عنب بلدی گفت: شورای میهنی کرد سوریه خواستار سهیم شدن در قدرت و حوزه های مختلف اقتصادی و نظامی اداره خودگردان کردی در شمال و شمال شرق سوریه است اما جریان مخالف بویژه نیروهای دموکراتیک سوریه که اکنون طرف مقابل شورای میهنی کرد سوریه را رهبری می کند، با تقسیم قدرت مخالف است.

او هشدار داد برخی طرف های بین المللی مانند ائتلاف مبارزه با داعش  و آمریکا از ایجاد وحدت میان دو طیف کردی در سوریه ناامید شده اند. آنها اکنون در حال مذاکره با سایر تشکلها در شمال و شمال شرق سوریه بویژه اعراب هستند که زنگ خطری برای کردها محسوب می شود.

ثامر احمد همچنین از تلاش ترکیه برای محدود کردن فعالیت احزاب کرد سوریه در اروپا در ازای موافقت با گسترش ناتو خبر داد که به باور وی، این مسئله اختیارات و نفوذ کردهای سوریه را کاهش خواهد داد.

او با اشاره به این که حزب اتحاد دموکراتیک کرد سوریه و نیروهای دموکراتیک سوریه به رهبری مظلوم کوبانی حاضر به تقسیم قدرت با شورای میهنی کرد سوریه نیستند، افزود: اظهارت اخیر مظلوم کوبانی درباره تمایل برای ادامه مذاکرات با طیف مخالف جریان کردی در سوریه جدی نیست.

ثامر احمد از جمله موانع دیگر بر سر موفقیت مذاکرات کردی-کردی در سوریه را وجود دودستگی در میان احزاب کرد عراق پیرامون کردهای سوریه دانست. او توضیح داد حزب دموکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی متحد شورای میهنی کرد سوریه و مخالف حزب اتحاد دموکراتیک سوریه است اما حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق متحد حزب اتحاد دموکراتیک سوریه یا PYD و مخالف شورای میهنی کرد سوریه است.

کد خبر 2758653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha