تلاش جدید برای متحد کردن دو جریان کردی در سوریه

سرویس جهان- تلاش هایی در جهت متحد کردن دو جریان کردی pyd و شورای میهنی کرد سوریه از سوی نیروهای دموکراتیک سوریه در جریان است تا کردهای سوریه را در وضعیت کنونی که ترکیه کردهای سوریه را تحت فشار قرار داده است، متحد کند.

به گزارش کردپرس، حزب اتحاد دموکراتیک سوریه که حزب بالادست در مناطق کردنشین سوریه محسوب می شود قبلا درخواست جریان موسوم به شورای میهنی کرد سوریه نزدیک به بارزانی را برای تقسیم قدرت رد کرده است. این دو جریان در اوایل بحران سوریه، در اقلیم کردستان ملاقات هایی با حضور مسعود بارزانی که در آن زمان رییس اقلیم کردستان بود انجام دادند و حتی چند بار توافق نامه ( موسوم به توافقنامه اربیل و دهوک) نیز میان آنها به امضا رسید اما هیچ وقت این توافقنامه ها اجرا نشد.

ترکیه در دو سال اخیر با اقدامات نظامی خود عیله نیروهای کرد در شمال سوریه موجودیت اداره خودگردان کردی را که در دست حزب اتحاد دموکراتیک یا YPG و نیروی نظامی وابسته به آن یعنی YPG بوده به شدت به خطر انداخته است. ترکیه در عملیات نظامی خود علیه YPG در سال 2018، منطقه مهم و استراتژیک برای کردهای سوریه موسوم به کانتون عفرین را اشغال کرد و در عملیات اکتبر امسال هم دو شهر گری سپی و سریکانی را به تصرف خود در آورد. نیروهای کرد سوریه به دنبال توافق آنکارا با مسکو و واشنگتن، مجبور شده اند از دیگر مناطق مهم کردنشین شمال سوریه نیز عقب نشینی کنند.

این مسائل کردهای حاکم بر شمال سوریه را وادار کرد بار دیگر دست اتحاد به سمت شورای میهنی کرد سوریه دراز کنند. شورای میهین کرد سوریه هم دارای نیروی نظامی مخصوص به نام نیروهای پیشمرگ روژ است که در اقلیم کردستان مستقر هستند و خواستار بازگشت به مناطق کردنشین سوریه هستند اما حزب PYD تاکنون از بازگشت آنها جلوگیری کرده است.

کامران حاجو از مقامات ارشد شورای میهنی کرد سوریه به المانیتور گفته است مقامات این شورا اخیرا با مظلوم کوبانی فرمانده کل نیروهای دموکراتیک سوریه و نیز ریدور خلیل از اعضای ارشد جریان کردی حاکم بر شمال سوریه دیدار کرده اند.

البته در تابستان گذشته، امانوئل ماکرون رییس جمهور فرانسه از تلاش برای برقرای ارتباط بیشتر میان جریان های کردی در شمال سوریه حمایت کرد و در این رابطه ملاقات هایی نیز صورت گرفت.

الیزا مارکوس، تحلیلگر مسائل کردها درباره اهمیت تلاش دوباره برای برقرای اتحاد میان دو جریان کردی اصلی در سوریه گفت: تقسیم قدرت با شورای میهنی کرد سوریه اهمیت زیادی برای نیروهای دموکراتیک سوریه و PYD دارد زیرا ایجاد یک بلوک قویتر به کردها در مذاکره با روسیه و نیز دولت مرکزی سوریه کمک می کند و نیز مواضع کردها را در برابر ترکیه تقویت می کند.

نواف حسن رشید، یکی از رهبران ارشد شورای میهنی کرد سوریه از حزب یکیتی یا حزب اتحاد کردی است که می گوید PYD از سال 2015 به وی اجازه نداده است به کردستان سوریه باز گردد. وی می گوید گفتگوهای جدید میان دو جریان کردی به ابتکار مظلوم کوبانی فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه صورت گرفته است.

وی به المانیتور گفته است که این اقدام که با کمک آمریکاییها صورت گرفته اقدام مثبتی است چرا که جریان به رهبری PYD از شورای میهنی درخواستی به عنوان پیش شرط نداشته است.

یک فعال مدنی کرد سوریه که نخواسته نامش فاش شود و در مذاکرات قبلی میان کردها شرکت داشته، معتقد است که حمله اخیر ترکیه محرک اصلی مذاکرات جدید میان کردهای سوریه بوده است.

دارین خلیفه، تحلیلگر مسائل سوریه در گروه بین الملل بحران معتقد است شورای میهنی کرد سوریه مشروعیت بین المللی دارد بنابراین، ایجاد بلوک متحد کردی می تواند به وجهه PYD کمک کند و باعث ایجاد حمایت از آن در سطح بین المللی شود. وی با اشاره به این که شورای میهنی کرد سوریه با مخالفان اصلی دولت سوریه همراهی کرده است شک دارد حضور این شورا در جبهه مذاکره با دمشق موضع کردها را تقویت کند.

حاجو فاش کرد که PYD از شورای میهنی کرد سوریه خواسته است خود را از ائتلاف مخالفان سوریه تحت حمایت ترکیه بیرون بکشد اما وی تاکید می کند که باید روسیه، آمریکا و اتحادیه اروپا در این زمینه تضمین دهند.

شورای میهنی کرد سوریه نیز از PYD و اداره خودگردان تحت حمایت آن خواسته است که فعالان سیاسی شورا را آزاد کند و اعضای این شورای بتوانند آزادانه در مناطق تحت کنترل حزب اتحاد دموکراتیک سوریه فعالیت کنند.

دارین خلیفه و الیزا مارکوس با اشاره به اختلافات اصلی میان دو جریان کردی شک دارد ملاقات های اخیر منجر به توافق شود زیرا به گفته این دو تحلیلگر، حزب PYD تمایلی برای تقسیم قدرت با شورای میهنی سوریه ندارد و شورای میهنی کرد سوریه نیز نمی خواهد اداره خودگردان در شمال سوریه به رهبری حزب اتحاد دموکراتیک سوریه را به رسمیت بشناسد.

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 159254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha