اردوغان برای پول در برابر شیوخ عرب زانو می زند اما فایده ای نخواهد داشت

سرویس ترکیه - مصطفی بالبای ستون نویس جمهوریت، امید اردوغان و شیمشک به دستیابی به دلارهای شیوخ کشورهای عربی را محکوم به نا امیدی دانست.

به گزارش کردپرس، مصطفی بالبای روزنامه نگار کهنه کار و ستون نویس روزنامه جمهوریت، در یادداشتی کوتاه هدف از سفر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و محمت شیمشک وزیر دارایی او را به کشورهای خلیج فارس، امید به دستیابی به 50 میلیارد دلار پول توصیف کرد، اما امید آنها را لاجرم محکوم به نا امیدی دانست.

بالبای با بیان این که حتی در کشورهای روسیه و اوکراین که درگیر جنگ هستند نیز تورم سالانه چیزی در حدود 20 درصد است، رقم ماهانه تورم در ترکیه را چیزی بیش از این ها دانست و نوشت: در چنین شرایطی ولت ترکیه هیچ برنامه جدی ای برای مهار تورم ندارد و تنها چیزی که بر روی آن هدف گذاری کرده است، این است که سه ماه مانده به انتخابات شهرداری ها جوری وانمود کند که اوضاع رو به بهبود است.

بالبای با اشاره به سفر اخیر رجب طیب اردوغان به کشورهای حوزه خلیج فارس، گفت: «اردوغان و شیمشک به امید "50 میلیارد دلار پول قلمبه" راهی کشورهای خلیج فارس شده اند اما به نظر می رسد در کوتاه مدت چیزی به دستشان نخواهد رسید.»

روزنامه نگار کهنه کار جمهوریت، با بیان این که دولت ترکیه به امید پول در برابر شیخ های خلیج فارس زانو می زند، این کار را بی فایده دانسته و گفت که «شیوخ کشورهای حوزه خلیج فارس به جای دادن پول کلان به ترکیه، می خواهند چتر خود را در شرکت های سودآور  مولد با سرمایه گذاری های زیربنایی در ترکیه باز کنند و به این ترتیب آنها چندین برابر بیش از پولی که در ابتدا داده اند را پس خواهند گرفت.»

او نوشت: «وقتی قیمت تخم مرغ در عراق افزایش می یابد، مردم به خیابان ها می ریزند. وقتی قیمت نان در مصر افزایش می یابد، مردم صدای خود را بلند می کنند. وقتی دوره رسیدن به بازنشستگی در فرانسه دو سال بیشتر می شود، خیابان ها پر از جمعیت می شود. اما در ترکیه پنج بار از این موارد تنها در یک هفته تجربه می شود و مردم همچنان منتظر راه حل از سوی دولت هستند.»

مصطفی بالبای در پایان این یادداشت، با اشاره به بی صدایی و سکوت مردم در برابر فروپاشی اقتصادی که ناشی از سیاست های اشتباه دولت ترکیه است، بی حرکتی مردم را ناشی از نه تنها خستگی از دولت حاکم، بلکه نا امیدی از اپوزیسیونی دانست که تنها به بیان خالی مشکلات بسنده کرده است و هیج راه حلی ندارد.

کد خبر 2758486

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha