زنگ خطر تبعات آتش زدن پس چرای مزارع / مریم بالوی فیلی

سرویس ایلام - آتش زدن زمین پس از برداشت محصول نه تنها بر سلامتی انسان و محیط زیست اثر دارد، بلکه در دراز مدت آسیب های جبران ناپذیری به بار خواهد آورد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، در یکسال اخیر شاهد بارش نزولات آسمانی خوبی در سطح استان‌مان بودیم که به علت این بارندگی‌های موثر سال آبی جاری (اول مهر هر سال تا پایان شهریور سال بعد) و گرمی هوا در تابستان امسال، خطر بروز آتش سوزی نیز بیشتر احساس می شود. 

امروز ۱۵ خرداد روز جهانی محیط زیست است و متاسفانه به جای نگهداری بهتر محیط زیست و حفظ گونه‌های زیستی‌جانوری و گیاهی ، برخی کشاورزان با آتش زدن زمین پس از برداشت محصول اتفاق ناگواری را رقم می زنند هر چند نسبت به سالهای گذشته این اتفاق تلخ کمتر و کمتر شده است اما باید هیچ کشاورزی به فکر آتش زدن پس چرای خود نباشد. 

آتش زدن پس چرا یکی از عوامل مهم در آتش سوزی است که متاسفانه همین اشتباه مرسوم منجر به آتش سوزی گسترده مزارع دره شهر و بانگنجاب ایلام و تنگه برنجان بدره در استان ایلام شد که با اقدام به موقع منابع طبیعی، دستگاه های مختلف و مردم مهار شد. 

وقتی علت را جویا می شویم کشاورزان ادعا می کنند جهت کشت سریع محصول جدید و شخم زدن و برگرداندن کاه و کلش موجود در مزرعه به خاک چون ادوات لازم برای این کار را ندارند، پس چرای مزارع را آتش می زنند. 

آتش زدن پس چرای محصولات سبب می شود شعله های آتش و دود ناشی از آن آتش سوزی کل منطقه را فرا بگیرد و امکان سرایت آن به دیگر نقاط طبیعی و در نهایت منجر به آتش سوزی گسترده در جنگل و... است که به گفته کارشناسان کشاورزی در دراز مدت این اشتباه آسیب های جبران ناپذیری به بار خواهد آورد. 

مطمئن باشید که اگر کشاورزان زحمت کش و عزیز بدانند آتش زدن مزارع برخلاف میل خداوند و محیط زیست است اقدام به این اشتباه نمی کنند و از این کار منصرف می شوند. 

زنگ خطر تبعات آتش زدن پس چرای مزارع چند سالی است که به صدا درآمده و بارها سبب آتش سوزی های گسترده در منطقه زاگرس و ... شده، باید به این نکته توجه کنیم که علاوه بر محیط زیست پیرامون ما در مزارع نیز گیاهان، جانوران، پرندگان و مجموعه موجودات زنده ای در کنارهم با شرایط سخت تری زندگی می کنند که اگر اشخاصی ناآگاهانه با آتش زدن محل زندگی این موجودات باعث از بین رفتن بسیاری از گونه های گیاهی و جانوری شوند صدمه جبران ناپذیری به محیط زیست وارد کرده اند. 

می طلبد دستگاه های مرتبط با فرهنگ سازی دقیق، آموزش به کشاورزان و همچنین استفاده از طرح های تشویقی و تنبیهی، کشاورزان را از این اشتباه مرسوم نهی کنند و با یک برنامه ریزی صحیح و استفاده مناسب از ماشین آلات نسبت به مدیریت بقایا اقدام کرد، بدون آنکه آنها را سوزاند که محیط زیست از این بیشتر آسیب نبیند، همچنین (طبق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی و ماده ۲ و ۲۲ قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا و ماده ۴۵ قانون حفاظت از جنگل‌ها و مراتع) آتش زدن نباتات درمزارع باغات یا مجاورجنگل جرم محسوب می‌شود. 

گفتنی است استان ایلام دارای ۳۴۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی دیم و آبی است که از گسترده ۲ میلیون هکتاری اراضی کشاورزی استان ایلام یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن را اراضی طبیعی تشکیل داده است.

کد خبر 2756639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha