۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۳
دولت باغچه لی رئیس مجلس می شود

سرویس ترکیه - دولت باغچه لی یکی از کهنه کارترین نمایندگان مجلس، ریاست مراسم سوگند نمایندگان دوره بیست و هشتم را بر عهده خواهد داشت.

به گزارش کردپرس، دولت باغچه لی رهبر حزب حرکت ملی (MHP) و یکی از افرادی که 24 سال ایت به عنوان نماینده در مجلس ترکیه حضور دارد، در مراسم سوگند نمایندگان جدید در مجلس ترکیه، در کرسی ریاست مجلس جای خواهد گرفت.

بنا بر گزارش روزنامه جمهوریت، پس از اعلام نتیجه نهایی انتخابات توسط هیأت علی انتخابات (YSK) قرار است مجلس ترکیه در روزهای آتی تشکیل جلسه داده و مراسم سوگند نمایندگان دوره بیست و هشتم به جا آورده شود. به نوشته جمهوریت، این تصمیم به طور مستقیم از سوی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور گرفته شده است.

بنا بر قوانین ترکیه، قدیمی ترین عضو پارلمان این کشور، ریاست مجلس را برای مراسم سوگند بر عهده می گیرد و در صورتی که این امر را بر عهده نگیرد ریاست مجلس به نفر بعدی که در فهرست قدیمی ترین ها است، سپرده می شود. دولت باغجه لی با هفت دور سابقه نمایندگی مجلس یکی از سه عضو کهنه کار مجلس ترکیه است. او در دوره های پیش پیشنهاد ریاست موقت مجلس برای مراسم سوگند را نپذیرفته بود، اما اگر این بار هم آن را نپذیرد این امر به چنگیز جاندار نماینده کهنه کار حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) واگذار خواهد شد. ائتلاف جمهور در نشستی سپردن ریاست موقت مجلس به یک نماینده HDP را نامناسب دانسته است.

دلیل دیگر این تصمیم پیشگیری از سرپیچی نمایندگان کرد از استفاده از عبارت ملت ترکیه به جای ملت ترک است. برای مثال لیلا زانا در مراسم تحلیف که پس از انتخابات 1 نوامبر 2015 برگزار شد، به جای عبارت "ملت ترک" از عبارت "ملت ترکیه" استفاده کرده بود.

در همان زمان هم دنیز بایکان رئیس موقت مجلس سوگند زانا را باطل اعلام کرد و او در نهایت از نمایندگی مجلس برکنار شد. به نظر می رسد ریاست دولت باغچه لی بر مجلس در مراسک سوگند برای پیشگیری از وقوع چنین مقاومت هایی از نمایندگان کرد باشد.

کد خبر 2755913

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha