آیا قلیچداراوغلو رهبری است که به  حکومت 20 سال اردوغان پایان می دهد؟

سرویس ترکیه- قلیچدار اوغلو به عنوان مبارز ضد فساد حزب جمهوری خواه خلق (CHP) به شهرت رسید و یک سال پس از از شکست در انتخابات شهرداری استانبول، در سال ۲۰۱۰ بدون رای مخالف به عنوان رهبر حزب انتخاب شد.

 کمال قلیچدار اوغلو، رهبر اپوزیسیون ترکیه که در طول زندگی حرفه ای خود در سایه اردوغان گیر افتاده است، معتقد است که زمان آن رسیده که ترکیه را در مسیر جدیدی قرار می دهد  و بسیاری از میراث مردی را که دو دهه بر سیاست تسلط داشته است، تغییر دهد.
ائتلافی متشکل از شش حزب اپوزیسیون، کارمند سابق دولت را به عنوان نامزد خود برای شکست اردوغان در انتخابات 14 می، که شاید به عنوان مهمترین در تاریخ مدرن کشور دیده می شود، انتخاب کرده اند.
نظرسنجی ها به طور کلی نشان میدهد که قلیچداراوغلوی 74 ساله، پس از کمپین های فراگیر، وعده راه حل هایی برای بحران هزینه زندگی داده است که ممکن است باعث پیروزی احتمالی او در دور دوم انتخابات شود. محبوبیت رئیس جمهور در سال های گذشته به دلیل همین بحران های اقتصادی کاهش پیدا کرده است.
او وعده بازگشت به سیاست های اقتصادی ارتدوکس، سیستم پارلمانی و استقلال قوه قضائیه را داده است. منتقدان می گویند اردوغان با تغییر این سیاست ها در جهت سرکوب مخالفان و روابط تا حدودی محتاطانه تر با غرب استفاده کرده است.  

اپوزیسیون با هدف کاهش تورم که در سال گذشته به 85 درصد رسید، قصد تصاحب قدرت را دارد و  با ارائه راه حل هایی اقتصادی که شامل کنترل آشفتگی بازار مالی است، قصد کنترل تورم فسار گسیخته را دارد. 
قلیچداراوغلو هفته گذشته در یک تجمع گفت :"من می دانم که مردم برای داشتن زندگی معمولی تلاش می کنند. من هزینه بالا زندگی و ناامیدی جوانان را می بینم. زمان تغییر فرا رسیده است. یک جان تازه نیاز است تا در کالبد این کشور دمیده شود.»  
مخالفان می گویند قلیچداراوغلو - که پس از شکست های مکرر در انتخابات های گذشته به عنوان رئیس حزب جمهوریخواه خلق (CHP) توسط اردوغان مورد تمسخر قرار گرفته است - فاقد قدرت رقیب خود برای کسب طرفدار و رای دهنده است و نمیتواند چشم انداز روشنی برای دوران پس از اردوغان را ارائه دهد.
او به دنبال پیروزی دیگری مانند سال 2019 است، زمانی که حزب جمهوری خواه خلق (CHP)  به لطف حمایت دیگر رای دهندگان احزاب مخالف، حزب حاکم عدالت و توسعه اردوغان را در استانبول و سایر شهرهای بزرگ در انتخابات محلی شکست داد.
حتی اگر او پیروز شود، قلیچدار با چالش های متعددی برای حفظ اتحاد اپوزیسیون از جمله اختلافات بین ملی گرایان، اسلام گرایان، سکولارها و لیبرالها مواجه است. انتخاب او به عنوان نامزد پس از یک اختلاف ۷۲ ساعته صورت گرفت که در آن رهبر دومین حزب بزرگ، مرال اکشنر رهبر حزب خوب ، برای مدت کوتاهی از ائتلاف خارج شد.
بیرول باشکان نویسنده و تحلیلگر سیاسی مستقر در ترکیه درباره قلیچداراوغلو گفت: او یک شخصیت  کاملا متفاوت نسبت به اردوغان دارد. او شخصیتی  مبارز دارد که در حال  تثبیت پایگاه رای دهندگان خود در سراسر کشور است.، 
وی در ادامه گفت: قلیچداراوغلو یک سیاستمدار حرفه ای است که در تلاش برای تغییر نظر مخالفان و افزایش تعداد طرفدارانش است. او جادوگری است که با سخنوری توانسته در ترکیه محافظه کار ، نظر بسیاری را تغییر دهد. او ممکن است پیروز نشود اما به عنوان یک سیاست مدار حرفه ای نامش در تاریخ  ثبت خواهد شد.

نظرسنجی ها حاکی از آن است که انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی نه تنها تعیین کننده رهبری ترکیه است بلکه آینده خاورمیانه و جنگ اوکراین به این انتخابات وابسته است.
بسیاری این سوال را در ذهن دارند که آیا قلیچداراوغلو می تواند ، اردوغان که طولانی ترین دوران رهبری ترکیه را دارد، شکست دهد.  رهبری که  با کاریزمایش بیش از دوازده دوره انتخابات را پیروز شده است . 
اما تحلیلگران می گویند اردوغان با وجود نفوذ در رسانه ها، دادگاه ها و  منابع مالی در اختیارش، بیش از هر زمان دیگری به شکست نزدیک است.
اپوزیسیون تاکید کرده است که تلاش اردوغان برای کاهش نرخ بهره باعث بحران تورم شد. دولت می گوید سیاست صادرات و سرمایه گذاری را به عنوان بخشی از برنامه افزایش ارزش لیر در نظر دارد.
بهبود زخم های قدیمی
قبل از ورود به سیاست، قلیچداراوغلو در وزارت دارایی مشغول به کار بود و سپس دهه 1990، ریاست سازمان بیمه اجتماعی را بر عهده داشت. اردوغان در سخنرانی هایش اغلب عملکرد او را در این نهادها تحقیر میکند.
او که یک اقتصاددان  است، در سال ۲۰۰۲، زمانی که حزب عدالت و توسعه اردوغان برای اولین بار به قدرت رسید، به نمایندگی از چپ میانه وارد پارلمان شد. حزب چپ میانه  توسط مصطفی کمال اتاتورک، بنیانگذار ترکیه مدرن تاسیس شده است. قلیچدار در تلاش برای سکولار کردن مردم در آن سالها بود. با این حال، او در سال های اخیر از تمایل به بهبود زخم های قدیمی با مسلمانان مؤمن و کردها صحبت کرده است.
قلیچدار اوغلو به عنوان مبارز ضد فساد حزب جمهوری خواه خلق (CHP) به شهرت رسید. او در تلویزیون ظاهر شد تا پرونده هایی را که منجر به استعفای افراد برجسته شده است را بررسی کند. یک سال پس از از شکست در انتخابات شهرداری استانبول، در سال ۲۰۱۰ بدون رای مخالف به عنوان رهبر حزب انتخاب شد.
در کنوانسیون حزب، یک موسیقی انتخاباتی در سراسر سالنی مملو از جمعیت پخش شد که او را به عنوان مردی "پاک و صادق" توصیف می کرد. قلیچداراوغلو با پوشیدن یک پیراهن راه راه و یک کت سیاه به هواداران گفت: "ما برای حفاظت از حقوق فقرا، ستمدیدگان و کارگران می آییم و مبارزه خواهیم کرد."
انتخاب او امیدهای حزب را برای یک شروع تازه افزایش داده است، هرچند حمایت از حزب او در پارلمان نتوانسته است از حدود ۲۵ درصد فراتر رود. حزب عدالت و توسعه اردوغان در آخرین انتخابات پارلمانی سال 2018 نزدیک به 43 درصد آرا را بدست آورد.
 با این حال، برخی قلیچداراوغلو را  فردی باهوش که به آرامی و به تدریج در حال کنار گذاشتن  کمالیست های تعصبی است می بینند. این  افراد حامی سفت و سخت ایده های آتاتورک هستند، در حالی که اعضای دیگر بیشتر با ارزش های سوسیال دموکراتیک اروپا هماهنگ هستند.
منتقدان می گویند که او نتوانسته است انعطاف پذیری را در حزب به ارمغان بیاورد و در نهایت خود را به عنوان نامزد ریاست جمهوری انتخاب کرد هرچند افرادی که شانس بیشتری را علیه اردوغان داشتند کنار زد.
قلیچدار در استان تونجلی شرقی متولد شده است. او یک علوی است. علویان یک گروه اقلیت مذهبی است که از سنت های محلی مسلمانان شیعه و صوفی پیروی می کنند.
ماه گذشته او آشکارا این موضوع را در رسانه های اجتماعی تایید کرد و به دنبال جلوگیری از هرگونه حمله سیاسی نسبت به باورهای خود بود.  اعتقادات علوی ها، آنها را با اکثریت مسلمان سنی کشور در تضاد قرار داده است. 

در رسانه های ترکیه به دلیل شباهت ظاهری از او عنوان کمال گاندی یاد می شود. او در سال 2017 به دلیل دستگیری معاون حزب (CHP) با راه اندازی راهپیمایی 450 کیلومتری از آنکارا به استانبول اعتراض خود را نشان داد. 
هفته گذشته در شهر عمدتا کردنشین وان، هزاران نفر در حمایت از قلیچداراوغلو تجمع کردند.او حمایت حزب دموکراتیک خلقهای طرفدار کردها را دریافت کرده است، حتی اگر در ائتلاف اصلی اپوزیسیون نباشد.
فاروق یاسر، 27 ساله، یک تکنسین کرد در استان جنوب شرقی باتمان گفت:من از سال 2018 انتخابات را تحریم کرده ام اما این بار به کمال قلیچداراوغلو رای خواهم داد. ظهور اسلام گرایان رادیکال به من این انگیزه را می دهد.

کد خبر 2755654

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha