۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۸
انصراف محرم اینجه و معادلات پس از آن

سرویس‌ترکیه- بر اساس نظرسنجی موسسه متروپل، نزدیک به 50 درصد از حامیان اینجه رای خود را به قلیچدار اوغلو تغییر خواهند داد، کمتر از یک چهارم طرفداران اینجه به نفع رئیس جمهور اردوغان رای خواهند داد.

محرم اینجه، رهبر حزب میهن، از انتخابات ریاست جمهوری 14 می انصراف داده است و به طور بالقوه به رقیب اصلی رجب طیب اردوغان کمک می کند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه روز پنجشنبه اعلام کرد که از رقابت خارج می شود.محرم اینجه، رهبر حزب میهن، یکی از چهار کاندیدای ریاست جمهوری در انتخابات ۱۴ می بود.

این اقدام  باعث تقویت کمال قلیچدار اوغلو در مقابل رئیس جمهور رجب طیب اردوغان خواهد شد.اینجه به دلیل تقسیم آرای ائتلاف شش حزبی ملت، که از  کمال قلیچداراوغلو حمایت می کند مورد انتقاد قرار گرفته بود. بسیاری دلیل رفتن انتخابات به دور دوم را نامزدی او می دانستند.

اینجه به خبرنگاران گفت:من از رقابت خارج می شوم. من این کار را برای کشورم انجام می دهم.

تعدادی از اعضای حزب میهن در روزهای اخیر استعفا داده بودند.آنها نگران بودند که نامزدی اینجه مانع از پیروزی قلیچدار اوغلو در برابر رئیس جمهور اردوغان شود. اینجه زمانی که نامش به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری ثبت شده بود، حدود 8 درصد آرا را در اختیار داشت، اما محبوبیت او از آن زمان به حدود 2 درصد کاهش یافته است.

با این حال، اینجه گفت که حزب میهن، که او در سال 2021 تشکیل داده است، همچنان در انتخابات پارلمانی شرکت خواهد کرد و خواستار رای دادن مردم به آن شد.
این معلم سابق فیزیک ۵۸ ساله پیش از این در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۸ زیر پرچم  حزب جمهوری خلق ترکیه که در این دوره قلیچدار را به عنوان نامزد ارائه کرده است، با اردوغان رقابت کرده بود.
او حدود ۳۰ درصد آرا را به دست آورده بود اما بعد از نتیجه انتخابات از حزب جدا شد.آخرین نظرسنجی که روز پنجشنبه توسط موسسه مشهور کندا منتشر شد، قلیچدار اوغلو را با 49.3 درصد از آرا، در مقابل  43.7 ٪ برای اردوغان و 2.2٪ برای اینجه نشان می داد.در عین حال سومین نامزدی که هنوز در انتخابات است، سینان اوغان با 4.8  درصد آرا است
بر اساس نظرسنجی انجام شده در 9 و 10 می توسط موسسه متروپل، نزدیک به 50 درصد از حامیان محرم اینجه رای خود را به قلیچدار اوغلو تغییر خواهند داد، در مقایسه با کمتر از یک چهارمی که به  نفع رئیس جمهور اردوغان رای خواهند داد.

قلیچدار اوغلو روز پنجشنبه در توییتی از محرم اینجه خواست تا به ائتلاف خود بپیوندد، او نوشته: "درخواست من هنوز پابرجاست. بیایید کینه های قدیمی را کنار بگذاریم، .

اردوغان در یک تجمع در استان آنکارا گفت: عقب نشینی او غیر قابل درک است. صادقانه بگویم، من غمگین هستم،"

رئیس جمهور ۶۹ ساله که از زمان آغاز به کار در روز یکشنبه با سرنوشت سازترین انتخابات خود مواجه خواهد شد، افزود: تصمیم مردم من تنها چیزی است که اهمیت دارد.»،

وعده های انتخاباتی 
اردوغان که محبوبیتش به دلیل بحران اقتصادی ترکیه کاهش یافته است، روز سه شنبه با وعده افزایش حقوق 45 درصدی توجه ها را نسبت به خود جلب کرد هرچند به این بسنده نکرد و در روز پنجشنبه با وعده دو برابر کردن حقوق کارمندان شرایط را تغییر داد.
قلیچدار اوغلو وعده بازگشت به دموکراسی و مبارزه تمام عیار علیه تورمی را داده که هنوز بیش از ۴۰ درصد است.علاوه بر حمایت ائتلاف خود، این نامزد حمایت حزب دموکراتیک خلق (HDP)، حزب اصلی طرفدار کردها و سومین نیروی سیاسی بزرگ را به دست آورده است.
در شهر محافظه کار سیواس، قلیچدار اوغلو روز پنجشنبه وعده داد که از حقوق همه ترک ها دفاع خواهد کرد.
64.1 میلیون رای دهنده این کشور در روز یکشنبه به طور همزمان در انتخابات پارلمانی شرکت خواهند کرد، پارلمانی که رئیس جمهور اردوغان و متحدانش از اکثریت برخوردار هستند.
بر اساس آمار کمیته عالی انتخابات ترکیه، نزدیک به 1.7 میلیون ترک در خارج از کشور رای داده اند.یاسین اکرم سریم، معاون وزیر امور خارجه ترکیه گفت: "ما در مقایسه با انتخابات قبلی در خارج از کشور به رکورد مشارکت رسیده ایم."
پنج سال قبل، ترکهای خارج از کشور که حدود ۵ درصد از رای دهندگان را تشکیل می دادند، نزدیک به ۶۰ درصد آرا را به رجب طیب اردوغان دادند، در مقایسه با ۵۲.۶ درصدی که در درون کشور به او رای دادند.

کد خبر 2755591

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha