به قلمرو خرس ها نزدیک نشویم! / محمد رستمی*

سرویس ایلام - در روزهای گذشته چند بار خبر خرس به کوهنوردان در استان ایلام مخابره شد که یک فعال فرهنگی و همیار طبیعت در این خصوص یادداشتی در اختیار کردپرس قرار داد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، محمد رستمی در این یادداشت می‌نویسد:

گاهی خبرهای ناگواری از حمله حیوانات  وحشی از جمله خرس به مردم استان ایلام به گوش می رسد و تصاویر زخم بر دست و صورت مجروحان دل هر بیننده ای را ریش می کند.

اگر این حقیقت را بپذیریم که خداوند متعال  هیچ موجودی را عبث و بیهوده نیافریده است و هر جاندار و جمادی و گیاهی بهر ماموریت خاص خود آمده است و این نظام هستی در احسن خلق شده است و خلق احسن است، در بسیاری از رفتارها تجدیدنظر خواهیم کرد.

متخصصان آبخیزداری بر این عقیده اند که دو نوع آبخیزداری داریم یکی آبخیزداری مکانیکی یا همان مداخله فیزیکی در طبیعت مثل سازه های خشکه چین و.‌.. و دیگری آبخیزداری  بیولوژیک یا همان جنگل و مرتع و پوشش.

اتفاقا اگر آبخیزداری بیولوژیک مورد اهتمام و پوشش و حفظ پوشش در دستور کار باشد در پایین دست کوهساران جوشش رود و چشمه سار خواهد بود و حاصل آن جوشش می شود کوشش مردمان.

پس اگر بگوییم ما نان از پی ناز درخت و نوازش مرتع می خوریم و امنیت غذایی مان وابسته به امنیت زیستی است سخنی به گزاف نگفته ایم. حالا این امنیت زیستی احتیاج به نگهبان و محافظ دارد. این نگهبانان در رده های گوناگون در قلمرو جنگل و مرتع مشغول زندگی و صد البته مراقب امنیت زیستی هستند تا کسی در محدوده معینی فراتر نرود و سر کوه را چون مجرمان بی گناه نتراشد که فردا روزی سیل نیاید و کسی در پس کوچه های آبادی صدا نزند که ناگهان برای کوکب خانم میهمان سرزده سیل آمد و با خود همه گوسفندانش را برد!

اگر شغالان بسان شهرداران طبیعت نظافتچی عرصه های پایین دست هستند خرس و پلنگ هم مثل شیر در قلمرو بالاتر مانده اند. اگر عرصه های پایین تر را گل و گیاه و بوته های مهربان است عرصه های بالاتر همچون ارجن و گون و زالزالک را همان خرس نخراشیده  ناخن نتراشیده نگهبان و حافظ است.

بپذیریم این کوهساران فقط زیبایی منظر نیستند اینها بیش از هر چیز دیگری آبخوان های طبیعی هستند تا در پایین دست چشمه ساری جاری شود و دست درویشی تکه نانی فرو برد در آب و کودکی در دبستان با عشق مشق هایش را بنویسد بابا نان داد!

بیایید به این حافظان امنیت زیستی به دیده احترام بنگریم. در کشوری با منابع آبی اندک زندگی می کنیم که همین آب اندک نیز نتیجه همین درختان و پوشش گیاهی است. اگر با تیر و تفنگ به جان خرس و پلنگ و با شیر و شلنگ به جان آب افتادیم، فردا روزی خود آب،  آب پاکی روی دست مان می‌ریزد و چون به خود آییم ملامت کنیم خویشتن را...‌

*فعال فرهنگی و همیار طبیعت

کد خبر 2755473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha