فرصتی برای آمریکا در جهت حل مسئله کردهای ترکیه

سرویس جهان- اندیشکده نیوزلاین آمریکا گزارش داد ایالات متحده در ماه‌های اخیر، به طور بی سابقه ای، تلاش‌های متمرکز خود را برای پرداختن به درگیری‌های مسلحانه بین دولت ترکیه و حزب کارگران کردستان یا (پ.‌ک.‌ک) و به‌طور گسترده‌تر، «مسئله کرد» در ترکیه به کار گرفته تا مسئله حقوق مدنی، سیاسی و فرهنگی اقلیت کرد این کشور حل شود.

 به گزارش کردپرس، اندیشکده نیوزلاین آمریکا با همکاری انستیتو کردیش پیس، تحلیلی درباره وضعیت کنونی مسئله کردها در ترکیه ارائه کرده و از کم کاری آمریکا در کمک به حل این مسئله در ترکیه خبر داده است.

این تحلیل به طور خلاصه روند کلی موضوع مسئله کردهای ترکیه را توصیف و توصیه هایی برای چگونگی کمک آمریکا به پیشبرد حل مسئله کردها در ترکیه ارائه کرده است:

 گزارش‌های موثق نشان می‌دهد که ایالات متحده از کانال‌های حمایتی دیپلماتیک برای تحت فشار گذاشتن پ.‌ک.‌ک برای اعلام آتش‌بس استفاده کرده و پ.‌ک.‌ک نیز از این درخواست استقبال کرده است.

این گام محدود اما مثبت به سوی صلح، فرصتی را برای سیاستگذاران در واشنگتن ایجاد کرده است تا برای حل و فصل پایدارتر یکی از طولانی‌ترین و خونین‌ترین درگیری‌های خاورمیانه تلاش کنند. عدم استفاده از این فرصت ممکن است منجر به آغاز عملیات نظامی جدید ترکیه، نه تنها علیه پ‌.ک‌.ک، بلکه علیه نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) متحد آمریکا در شمال شرق سوریه شود. چنین پیامدهایی می‌تواند به احیای مجدد داعش و نابودی این پروژه سیاسی شکننده یعنی ایجاد اداره خودگردان کردی در شمال سوریه منجر شود که مهم تین اثر مثبت ایجاد این منطقه خودگردان گسترش حقوق زنان و توسعه حکومت دموکراتیک در سراسر شمال شرق سوریه بوده است. این دو مولفه کلیدی ترین ستون های فشار بر دولت بایدن برای ادامه حضور آمریکا در این منطقه بوده است.

ایالات متحده می تواند از این رویدادها نه تنها برای مقابله با چالش های طولانی مدت حل نشده برای امنیت و ثبات در شمال شرق سوریه در صورت حمله بی ثبات کننده ترکیه، بلکه برای رقابت استراتژیک در جهت مقابله با نفوذ روسیه که در صورت حمله ترکیه، آماده نفوذ در شمال شرق سوریه است، استفاده کند.

اقدامات کلیدی

حل و فصل سیاسی «مسئله کرد» ترکیه بهترین فرصت را برای حفظ ثبات بلندمدت در شمال شرق سوریه و پرداختن به مسائل مهم برجسته در روابط ایالات متحده و ترکیه فراهم می کند که دو گام مهم برای تضمین امنیت و ثبات منطقه ای در بلندمدت است.

• تحولات اخیر، از جمله آتش بس جزئی اعلام شده توسط پ.ک.ک، و تحولات بالقوه، از جمله چشم انداز سر کار آمدن یک دولت جدید در ترکیه که ممکن است تمایل بیشتری به پیگیری مذاکرات داشته باشد، فرصت نادری را برای فعالیت دیپلماتیک ایالات متحده در این زمینه ایجاد می کند.

• تأثیرات جنسیتی مناقشه بر جدیت آن تأکید می کند و راه های بهتری برای اقدام در این زمینه در اختیار سیاست گذاران قرار می دهد.

توصیه ها:

• ادامه مخالفت آمریکا با هرگونه تهاجم نظامی جدید ترکیه به شمال شرق سوریه

•  مقابله با دیگر اشکال فشار ترکیه بر کردهای سوریه در کنار مخالفت با تهاجم زمینی این کشور، به ویژه آنهایی که به نفع داعش و روسیه هستند.

• در پیش گرفتن سیاست منسجم صلح طلبانه در مسئله کردها از طریق ارزیابی مجدد سیاست های قبلی ایالات متحده که مشوق درگیری بوده یا تأثیری خنثی بر گفت وگو داشته اند. این بازنگری باید بر اساس چارچوب های سیاسی و امنیتی موجود برای تشویق به کاهش تنش در منطقه باشد.

• استفاده از راهبرد صلح و امنیت و استراتژی ملی برابری برای ارزیابی مجدد سیاست هایی که به درگیری کمک کرده یا ممکن است موانعی برای دیپلماسی ایجاد کند.

کد خبر 2755272