8 دلیل تغییر شرایط به ضرر اقلیم کردستان عراق

سرویس جهان- کردستان واچ هشدار داده است که تحولاتی از جمله تشدید اختلافات داخلی و تغییر موازنه قدرت، هم در عراق و هم در منطقه خاورمیانه موقعیت اقلیم کردستان عراق را به طرز بی سابقه ای به خطر انداخته است.

به گزارش کردپرس، موسسه کردستان واچ که بر تحولات سیاسی، اجتماعی اقلیم کردستان عراق نظارت دارد، در تازه ترین تحلیل خود از موقعیت اقلیم کردستان، نسبت به تضعیف روزافزون آن در پی تحولات جدید در منطقه هشدار داده است.

از نظر این موسسه، اقلیم کردستان عراق دچار بحرانی شده است که در 31 سال گذشته از زمان تاسیس آن بیسابقه بوده است. این موسسه دلایل تضعیف موقعیت اقلیم کردستان را این طور بیان کرده است:

  1. دولت کنونی مرکزی عراق به طور بی سابقه ای مقبولیت بین المللی پیدا کرده که این مسئله از تمرکز جهانی بر اقلیم کردستان بویژه از سوی قدرت هایی مانند آمریکا کاسته است.
  2. دولت آمریکا که زمانی برای حمایت از کردها منطقه پرواز ممنوع در مقابل حملات هوایی صدام حسین ایجاد کرد و به تاسیس اقلیم کردستان کمک کرد، بیش از هر زمان دیگری از حکومت اقلیم کردستان عراق ناامید شده است. دلیل ناامیدی آمریکا از اقلیم کردستان تضعیف شدید دموکراسی و آزادی بیان، تشدید تقابل میان مسرور بارزانی، رئیس دولت اقلیم کردستان از حزب دموکرات کردستان و قباد طالبانی، معاون رئیس حکومت از حزب اتحادیه میهنی عنوان شده که به تبع آن، آمریکا نسبت به سالهای گذشته تعهد کمتری در مقابل دفاع از اقلیم کردستان احساس می کند.
  3. با ظهور نسل جدیدی از بارزانی ها و طالبانی ها در هرم قدرت در اقلیم کردستان، اختلافات میان این دو حزب و برتری منافع شخصی و حزبی بر منافع عمومی، سطح سازش و مصالحه در این منطقه را کاهش داده است.
  4. اقلیم کردستان عراق که در اوج یکجانبه گرایی غرب بویژه آمریکا ظهور پیدا کرد اکنون با ظهور قدرت های جدید مانند چین و روسیه مواجه شده که آنها نیز حامیان منطقه ای دارند که این مسئله باعث تغییر در پویایی های منطقه شده است.
  5. مسرور بارزانی به عنوان رئیس حکومت اقلیم کردستان عراق برای نقش آمریکا اهمیت کمتری قائل شده و یکجانبه گرایی و عدم توجه نسبت به نارضایتی های عمومی در اقدامات او افزایش پیدا کرده است که این امر سطح تحمل اجتماعی در این منطقه را کاهش می دهد.
  6. اخیرا سطح تعاملات کشورهای عربی با دولت مرکزی عراق افزایش پیدا کرده اما در گذشته این کشورها توجه کمتری به مرکز داشته و تعاملات مستقیمی با اقلیم کردستان داشتند. این تغییرات تمرکز بر اقلیم کردستان از سوی این کشورها را کاهش می دهد.
  7. اختلافات داخلی میان دو حزب حاکم دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی به سطحی رسیده که مداخلات داخلی و حتی خارجی از سوی آمریکا، ایران و ترکیه هم در آشتی دادن آنها بی ثمر بوده است.
  8. تعاملات کشورهای حاشیه خلیج فارس، با دولت مرکزی عراق، بهبود رابطه میان عربستان و ایران و همچنین طرح عادی سازی رابطه کشورهای عربی با سوریه، هرچه بیشتر توجه به اقلیم کردستان را منحرف کرده و این منطقه در صورت در پیش گرفتن سیاست های کنونی، هرچه بیشتر به حاشیه رانده خواهد شد.
کد خبر 2755159

برچسب‌ها