ترکیه برای آغاز صادرات نفت اقلیم شروط خود را دارد

سرویس عراق و اقلیم کردستان_ روز دوشنبه یک مسئول دولت اقلیم کردستان اعلام کرد: هیأت مشترکی از وزارت نفت عراق و وزارت منابع طبیعی دولت اقلیم برای بحث و گفتگو درباره آغاز صادرات نفت اقلیم کردستان از طریق بندر جیهان  به آنکارا پایتخت ترکیه سفر خواهد کرد. این درحالی است که ترکیه برای انجام این کار شروط خود را دارد.



به گزارش کردپرس به نقل از «زمن پرس»، یکی از مسئولان حکومت اقلیم کردستان، به روزنامه «العربی الجدید» قطر، اعلام کرد: این هیئت با مسئولان ترکیه درباه احتمال آغاز صادرات نفت اقلیم از طریق بندر جیهان ترکیه پس از توقف ۴۰ روزه آن، گفتگو می‌کنند.
روز ۲۵ ماه مارس، ترکیه صادرات نفت اقلیم کردستان را به بندر جیهان ترکیه متوقف کرد؛ پس از آن دادگاه قضایی بین‌المللی پاریس، آنکارا را به پرداخت خسارت به بغداد، به سبب نقض توافقنامه اقتصادی سال ۱۹۷۳ محکوم کرد؛ زیرا ترکیه اجازه داده بود تا صادرات نفت اقلیم کردستان بدون موافقت عراق انجام گیرد.
لوله‌های نفتی که از منطقه کرکوک عراق تا بندر جیهان کشیده شده‌اند، تنها راه ارتباطی صادرات نفت خام پالایشگاههای اقلیم کردستان است.
«بهجت احمد» متخصص در امور نفت مجددا تکرار کرد: شروطی که ترکیه وضع کرده است، عامل اصلی عدم ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان است.
وی اعلام کرد: اگر دولت عراق از مبلغ یک میلیارد و ۴۷۱ میلیون دلاری که بعنوان خسارت تعیین شده و ترکیه موظف به پرداخت آن شده است، چشم پوشی نکند این کشور (ترکیه) درحال حاضر با آغاز مجدد صادرات نفت اقلیم موافقت نمی‌کند.
وی اشاره کرد: ترکیه هنوز موافق توافقنامه‌ای است که با دولت اقلیم کردستان منعقد شده، و در آن مجوز فروش نفت اقلیم کردستان با قیمت پایین‌تر به ترکیه صادر شده است. اما این توافق به دلیل صدور حکم دادگاه فدرال عراق مبنی بر غیرقانونی بودن فروش نفت اقلیم کردستان، باطل شده است.
دولت عراق و دولت اقلیم کردستان در تاریخ ۴آوریل توافقنامه‌ای بلندمدت منعقد کردند که راه را برای صادرات نفت اقلیم باز می‌کند، اما هنوز مفاد این توافق اجرا نشده‌اند.
از سوی دیگر «گوفند شروانی» متخصص در امور نفتی اعلام کرد: کمپانی نفت ملی «سومو» برای آغاز خرید نفت اقلیم که علاوه بر ۸۰هزار بشکه نفت کرکوک، مقدار ۴۰۰ هزار بشکه در روز است، با چندین کمپانی بین‌المللی به توافق رسیده است.
وی گفت: «در چند روز آینده صادرات نفت اقلیم از طریق بندر جیهان ترکیه از سرگرفته می‌شود، تنها  انجام چند مرحله قانونی از آن باقیمانده است»
روزنامه «العرب الجدید» اعلام کرد: درصورت تداوم توقف صادرات نفت اقلیم تا پایان سال جاری (که فرضیه آن دور از انتظار است) زیان مالی دولت اقلیم کردستان به ۸ میلیارد دلار خواهد رسید.

کد خبر 2755125

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha