احتمال وجود توطئه‌ای دیگر علیه کردهای سوریه

سرویس جهان- نشریه آور آسیا ریویو با اشاره به اینکه دومین رهبر داعش اخیرا در منطقه تحت کنترل شورشیان وابسته به ترکیه توسط آمریکا کشته شد، احتمال داد ترکیه به منظور تلاش برای بهبود رابطه با آمریکا در این عملیات همکاری کرده باشد که در این صورت، می تواند قربانی شدن کردهای سوری را به دنبال داشته باشد.

به گزارش کردپرس نیروهای ارتش آمریکا روز گذشته القریشی، سرکرده داعش را در شمال غرب سوریه و در منطقه تحت کنترل شورشیان نزدیک به ترکیه ترور کردند. نشریه اوراسیا ریویو که به تحلیل این مسئله پرداخته، معتقد است دولت ترکیه نقش هماهنگ کردن عملیات را ایفا کرده است زیرا اردوغان، رئیس جمهور ترکیه می خواهد به دولت بایدن ثابت کند که ترکیه همچنان متحد قابل اعتماد ناتو در مبارزه با داعش بوده و می‌تواند نقش حیاتی در رقابت جهانی قدرت ایفا کند.

این نشریه معتقد است حمله روز گذشته آمریکا به محل اختفای القریشی در منطقه تحت کنترل شورشیان نزدیک به ترکیه، به اتفاقات سال ۲۰۱۹ شباهت دارد زیرا در آن سال تنها چند روز پس از عملیات ترکیه علیه کردهای سوریه در منطقه سریکانی و گری سپی، نیروهای آمریکا ابوبکر بغدادی را در شمال سوریه و نزدیک به مرزهای ترکیه از پای در آوردند. همچنین نیروهای آمریکا قبل از حمله ترکیه منطقه‌ تحت‌ کنترل کردها را ترک کردند.

این نشریه معتقد است ممکن‌ است ترکیه در عملیات اخیر آمریکا برای کشتن القریشی، دومین رهبر داعش همکاری کرده باشد و به عبارت دیگر او را قربانی منافع خویش نموده باشد.

اوراسیا ریویو در ادامه نوشت: آنچه نگران کننده است این است که ترکیه بخواهد در ازای این همکاری از آمریکا بخواهد دست از حمایت نیروهای کرد سوریه بردارد. به این ترتیب و با توجه به تلاش اردوغان برای حل بحران اوکراین و سفر به این کشور، آمریکا این اقدام را در راستای مهار بحران اکراین مفید تلقی کند و پشت کردهای سوریه را برای همراه کردن ترکیه با خود خالی کند و به این ترتیب کردهای سوریه بازهم قربانی منافع آمریکا و ترکیه شوند.

کد خبر 26790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha