پاسخ دادگاه عالی فدرال عراق به استفسار برهم صالح درباره حد نصاب جلسه انتخاب رئیس جمهور

سرویس عراق و اقلیم کردستان - دادگاه عالی فدرال به عنوان عالی ترین نهاد قضایی عراق به سؤال برهم صالح رئیس جمهور این کشور درباره سازوکار انتخاب رئیس جمهور در مجلس و حد نصاب آن پاسخ داد.

به گزارش کرد پرس به نقل از ناس نیوز، دادگاه عالی فدرال عراق با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: رئیس جمهور از بین نامزدهای پست ریاست جمهوری با رأی دو سوم مجموع کل نمایندگان مجلس عراق انتخاب می شود و حد نصاب تشکیل جلسه انتخاب رئیس جمهور نیز، حضور دو سوم مجموع کل نمایندگان مجلس عراق می باشد.

استفسار برهم صالح از دادگاه عالی فدرال عراق درباره جلسه مذکور در حالی است که مشعان جبوری عضو ارشد ائتلاف السیاده که اخیرا با حزب دمکرات ائتلاف کرده است پیشتر تأکید کرده بود برهم صالح رئیس جمهور کنونی عراق و نامزد اتحادیه میهنی کردستان برای این پست برای جلوگیری از برگزاری نشست روز دوشنبه آتی مجلس درباره انتخاب رئیس جمهور تلاش می کند.

جبوری در توییتی در این باره نوشته بود: برهم صالح نامزد اتحادیه میهنی برای ریاست جمهوری دریافته است که رقیبش هوشیار زیباری در رأی گیری مجلس برای انتخاب رئیس جمهور برنده خواهد شد اقدام به سؤال از دادگاه عالی فدرال درباره حد نصاب لازم برای انتخاب رئیس جمهور در مجلس کرد.

این عضو ارشد ائتلاف سیاده تأکید کرد: در صورتی که پاسخ دادگاه عالی فدرال دو سوم مجلس باشد در این صورت، وی برای جلوگیری از برگزاری نشست انتخاب رئیس جمهور تلاش خواهد کرد تا حداکثر زمان ممکن در این پست بماند.

یادآور می شود قرار است مجلس عراق در جلسه روز دوشنبه رئیس جمهور این کشور را با اکثریت دو سوم آرای نمایندگان از بین 25 نامزد برای این پست تعیین کند. رقابت اصلی بین برهم صالح رئیس جمهور کنونی و نامزد اتحادیه میهنی با هوشیار زیباری نامزد حزب دمکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی است.

حزب دمکرات با ائتلاف با ائتلاف تقدم به رهبری محمد حلبوسی، ائتلاف السیاده به رهبری خمیس الخنجر و جریان صدر به رهبری مقتدی صدر درصدد به کرسی نشاندن هوشیار زیباری بر مسند ریاست جمهوری عراق است. این در حالی است که بسیاری از جریانات شیعه عراق مخالف ریاست جمهوری زیباری هستند و با توجه به برکناری وی توسط مجلس در سالهای گذشته به اتهام فساد مالی، انتخاب وی به عنوان عالی ترین مقام عراق را به منزله توهین به این جایگاه دانسته اند.

کد خبر 26734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha