یک دست برای توسعه گردشگری صدا ندارد / توقف ایده‌ها پشت در بسته معارضین محلی

سرویس ایلام - به بهانه پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران در خصوص چالش‌های پیش پای توسعه گردشگری در استان با مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام صحبت کردیم و او خواهان پر رنگ تر دیده شدن «مسأله گردشگری» در قوانین بالادستی شد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، عبدالمالک شنبه زاده به جهت‌گیری سیاست گذاری ها در ایران با عینک وابستگی به نفت اشاره کرد و افزود: طبیعی است که استان ایلام نیز از این قاعده مستثنی نبوده و هر مسئولی در این استان تمام توجه و وقت خود را به توسعه صنایع نفت و گاز و پتروشیمی معطوف کرده و سپس به کشاورزی اهمیت داده شده و در نهایت آن هم طی سالهای اخیر صنعت گردشگری در استان دیده شده است.

وی ادامه داد: این مهم در توزیع اعتبارات خود را نشان می‌دهد و اعتبارات در وهله اول به جهت‌های دیگر هدایت می‌شود و بعد به گردشگری داده می‌شود؛ هر چند نباید از این نکته غافل شد که هر چه در حوزه راه، آب و... در استان کار شود، به تکمیل زیرساخت‌های گردشگری کمک شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام تاکید کرد: اگر می‌خواهیم گردشگری رونق بگیرد و در اقتصاد و اشتغال اثرگذار باشد، در قوانین بالادستی باید «مسأله گردشگری» پررنگ‌تر دیده شود.

شنبه زاده ضمن اشاره به ارتقای سازمان به وزارت میراث، توضیح داد: گردشگری صرفاً یک سیاستگذار و برنامه‌ریز بوده و وابسته به تمامی دستگاههای اجرایی است؛ به عنوان مثال وقتی از رونق گردشگری سلامت سخن می‌گوییم، ۹۵ درصد مسائل آن به علوم پزشکی مرتبط است و یا در بحث گردشگری تجاری مانند گناوه و بانه و مریوان و جوانرود، کار صمت و وزارت خارجه است که زمینه ایجاد بازارچه های مرزی را ایجاد کنند.

وی تصریح کرد: متاسفانه در قوانین سایر دستگاه‌های اجرایی هیچ الزامی برای توجه به گردشگری وجود ندارد و رابطه میراث و رابطه میراث با سایر دستگاه‌ها در این زمینه رابطه‌ای ملتمسانه است.

شنبه زاده گفت: اگر خواهان رشد و رونق گردشگری در کشور و استان هستیم، باید سایر دستگاه‌های اجرایی در قوانین ملزم شوند که کجا و چگونه باید به وزارت میراث کمک کنند. اگر این موضوع قانونی نباشد، حتی اگر یک مدیر بخواهد کمک کند، کار قطعا در بدنه کارشناسی گیر خواهد کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام، سرمایه گذاری در حوزه گردشگری را امری زمان‌بر دانست و توضیح داد: معرفی و جاافتادن یک نشان گردشگری کمی طول می‌کشد اما همینکه توانست جای خودش را در بازار باز کند، پایدار خواهد بود.

وی مهم‌ترین موانع سرمایه گذاری در گردشگری استان ایلام را بوروکراسی اداری، قوانین دست و پا گیر و معارضین محلی برشمرد و عنوان کرد: چه بسیار طرح‌هایی که در سال‌های اخیر هم از سوی مردم و هم توسط دستگاه‌های اجرایی به در بسته خورده و از سرمایه‌گذاری و اجرای آنها در حوزه گردشگری ممانعت به عمل آمده است که مهم‌ترین مورد آن احداث هتل پنج ستاره در ایلام بود که به موانعی از این دست برخورد کرد و بررسی آن می‌تواند در رفع چنین چالش‌هایی برای آینده می‌تواند اثرگذار باشد.

کد خبر 26495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha