بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق در محکومیت حمله آمریکا: 18 کشته و زخمی بر جای گذاشت

سرویس عراق و اقلیم کردستان - فرماندهی عملیات مشترک عراق ضمن محکومیت بمباران پایگاه های حشد الشعبی و نیروهای پلیس و ارتش این کشور از سوی آمریکا، نسبت به پیامدهای آن برای همگان هشدار داد.

به گزارش کردپرس به نقل از خبرگزاری رسمی عراق (واع)، فرماندهی عملیات مشترک وابسته به وزارت دفاع این کشور بعد از ظهر امروز (جمعه) با صدور بیانیه ای، حملات هوایی شب گذشته آمریکا به پایگاه های حشد الشعبی و نیروهای پلیس و ارتش در مناطق مختلف عراق را نقض اصل شراکت با ائتلاف بین المللی برشمرد و جزئیات آن را اعلام کرد.

فرماندهی عملیات مشترک عراق در بیانیه خود در این باره آورده است: راس ساعت یک بامداد جمعه برابر با 13 مارس 2020 (1:30 بامداد 23 اسفند 1398 به وقت تهران) عراق در معرض یک تجاوز آشکار از سوی هواپیماهای جنگی آمریکا قرار گرفت که نیروهای تکاور لشکر 19 ارتش، پایگاه تیپ 46 حشد الشعبی و هنگ سوم پلیس بابل در مناطق جرف النصر، السعیدات، البهبهانی و تاسیسات سابق صنایع نظامی الاشتر در استان بابل و فرودگاه در دست احداث کربلا در جاده ارتباطی میان این استان و نجف را بمباران کردند.

در این بیانیه همچنین آمده است: به عنوان آمار اولیه، این تجاوز شهادت سه رزمنده و زخمی شدن چهار تن دیگر از نیروهای تکاور لشکر نوزدهم ارتش عراق که دو تن از آنها در وضعیت وخیمی به سر می برند، شهادت دو نیروی هنگ سوم اضطراری پلیس بابل که اجساد آنها همچنان زیر آوار است و زخمی شدن دو نیروی دیگر آن، زخمی شدن پنج رزمنده تیپ چهل و ششم سازمان حشد الشعبی و شهادت یک کارگر غیر نظامی در فرودگاه در دست احداث کربلا و زخمی شدن یک کارگر دیگر را در پی داشته است.

فرماندهی عملیات مشترک عراق در ادامه نیز اعلام کرد: بمباران همچنین به تخریب زیرساخت ها به طور کامل و تجهیزات و اسلحه در همه پایگاه های هدف حمله هواپیماهای آمریکایی منجر شده است.

این فرماندهی ضمن محکومیت تجاوز نظامی آمریکا به پایگاه های نهاد نظامی عراق، افزود: این حمله خائنانه که منجر به کشته و زخمی شدن رزمندگان عراقی هنگام انجام وظیفه نظامی خود شده، نقض اصل شراکت و هم پیمانی میان نیروهای امنیتی عراق و طرف های طراح و مجری حمله به شمار می آید.

در این بیانیه همچنین تاکید شده است: بهانه جویی مبنی بر این که این حمله در پاسخ به اقدام خصمانه علیه اردوگاه نظامی تاجی بوده، یک بهانه واهی است و نه تنها راه حلی برای کنترل اوضاع ارائه نمی دهد، بلکه منجر به تشدید و وخامت وضعیت امنیتی در کشور می شود و همگان را در معرض خطرها و تهدیدهای بیشتری قرار می دهد.

فرماندهی عملیات مشترک عراق در رابطه با تجاوز نظامی آمریکا همچنین خاطر نشان ساخت: این یک رفتار خارج از خواست و اراده کشور عراق و تعرض به حاکمیت آن می باشد و رویکردهای قانون شکن را تقویت می کند جایی که هیچ طرفی حق ندارد خود را جایگزین کشور و حاکمیت و تصمیم های قانونی آن قرار دهد.

در پایان این بیانیه نیز آمده است: این تجاوز با هر گونه شراکت یا احترام به حاکمیت عراق و ایمنی خاک، آسمان و شهروندان آن، ارتباطی ندارد و پیامدهایی خواهد داشت که اگر کنترل نشود و همگان به اراده و سیاست ای کشور عراق احترام نگذارند، با شدیدترین خطرها بر همگان بازتاب می یابد.

این در حالی است که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) بامداد امروز در بیانیه ای اعلام کرد: آمریکا امشب حملات دفاعی دقیقی علیه تاسیسات گردان های حزب الله در سراسر عراق انجام داد؛ این حملات پنج مکان ویژه انبار تسلیحات را هدف قرار داد تا توان این گروه برای انجام حملات در آینده علیه نیروهای ائتلاف بین المللی را تا حد زیادی کاهش دهد؛ این اماکن شامل انبارها حاوی تسلیحات مورد استفاده در حمله به نیروهای آمریکا و ائتلاف می شوند.

وزارت دفاع آمریکا در بیانیه خود ضمن اشاره به حمله راکتی شامگاه چهارشنبه به اماکن استقرار نیروهای ائتلاف بین المللی در اردوگاه نظامی تاجی در شمال شهر بغداد که در نتیجه آن دو نیروی آمریکایی و یک نیروی بریتانیایی کشته و 14 تن دیگر نیز زخمی شدند، آورده بود: این حملات دفاعی و متناسب بوده و در پاسخ مستقیم به تهدید ناشی از شبه نظامی شیعه مورد حمایت ایران انجام شده که به حملات خود به پایگاه های میزبان نیروهای ائتلاف بین المللی ادامه می دهند.

در بیانیه پنتاگون همچنین از مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا نقل شده بود: آمریکا، حمله علیه ملت ما، منافع ما و هم پیمانان ما را تحمل نخواهد کرد و همان گونه که طی ماه های اخیر نشان دادیم، هر گونه اقدام ضروری برای حفاظت از نیروهای خود در عراق و منطقه را انجام خواهیم داد.

کد خبر 256388

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha