گفته ها و ناگفته ها درباره حملات شیمیایی ترکیه در اقلیم کردستان عراق

سرویس جهان- برخی کارشناسان بر این باورند فارغ از درستی یا نادرستی ادعای پ.ک.ک درباره حمله شیمیایی ترکیه و انکار آنکارا، سازمان یا ارگان بین المللی مربوطه باید نسبت به تحقیق در این مورد اقدام کند.

به گزارش کردپرس، گروه های کردی در سطح اروپا، در یک ماه گذشته در مخالفت با آنچه استفاده ترکیه از سلاح های شیمیایی در خاک اقلیم کردستان علیه پ.ک.ک عنوان شده، کمپین هایی برگزار کرده اند. اوج این اعتراضات در روز سوم دسامبر 2021 روی داد که در آن چندیدن تن از معترضان کرد، در اعتراض به بی تفاوتی سازمان منع سلاح های شیمیایی، وارد دفتر این سازمان در شهر لاهه هلند شدند.

این اتفاق باعث شد کارشناسان مسئله کردها به طور جدی تری به این موضوع واکنش نشان دهند. جاناتان سپایر، کارشناس مسائل کردها و خاورمیانه در مقاله ای پیرامون این موضوع که در نشریه گریک سیتی منتشر شده، مشکل اصلی در این موضوع را عدم تلاش جدی نهادهای مربوطه برای انجام تحقیق در مورد درستی یا نادرستی این ادعا دانسته است.

مقامات پ.ک.ک می گویند ارتش ترکیه از زمان آغاز عملیات جدید این کشور علیه این گروه در خاک اقلیم کردستان، بیش از 300 مورد استفاده ترکیه از سلاح شیمیایی علیه پ.ک.ک را ثبت کرده اند و نزدیک به 40 تن از نیروهای پ.ک.ک بر اثر حملات شیمیایی ترکیه جان خود را از دست داده اند.

زاگرس هیوا، از سخنگویان پ.ک.ک در مصاحبه اخیر خود با خبرگزاری فرانسه گفت که پ.ک.ک از سازمان منع سلاح های شیمیایی خواسته است به صورت مستقل درباره استفاده ترکیه از این سلاح ها تحقیق کند.

جاناتان اسپایر درباره شواهد ارائه شده درباره استفاده ترکیه از سلاح شیمیایی علیه پ.ک.ک، به انتشار ویدئوهایی از حملات ترکیه به مناطق آواشین، متینا و زاپ اشاره کرده که به گفته او، به نظر می رسد دود سفید و غیرمنتظره در دهانه غارهایی که هدف حملات ارتش ترکیه قرار گرفته دیده می شود. همچنین برخی بازماندگان این حملات از اثرات چنین سلاح هایی بر بدن خود می گویند. اما به باور او، این شواهد و برخی شواهد ارائه شده دیگر، به نهایی برای اثبات این ادعا کافی نیست.

البته او ادعا کرده است که برخی مواد مانند سولفور سفید در رده سلاحهای شیمایی قرار نمی گیرد. سپایر به تحقیق سازمان منع سلاح های شیمیایی درباره استفاده ترکیه از این سلاح ها در جنگ 2019 علیه کردهای سوریه اشاره می کند که مقامات این سازمان به وجود ماده ای شبیه به سلفور سفید در جریان این حملات اشاره کرده اند اما از نظر آنها این ماده در رده سلاح های شیمیایی قرار نمی گیرد و استفاده ارتشها در جنگ از آن منع شده است.

برخی نهادهای نزدیک به پ.ک.ک، بویژه در اروپا از این سازمان خواسته اند درباره مورد صحت و سقم استفاده ترکیه از این سلاح های در جنگ علیه پ.ک.ک در خاک اقلیم کردستان تحقیق کند.

الیوت هیگنز، بنیانگذار و مدیر عامل بنیاد بلینگ کت، یک سازمان روزنامه نگاری تحقیقی، در توئیت اخیر خود از تماس با شورای رهبری پ.ک.ک برای دیدن شواهد و مدارک حاکی از استفاده ترکیه از سلاح شیمایی علیه پ.ک.ک خبر داده اما از نظر او چنین شواهدی برای اثبات استفاده ترکیه از سلاح شیمیایی بویژه گاز خردل زیاد قانع کننده نیست و به شواهد بیشتری نیاز است.

اما فردریک گیردینگ، تحلیلگر مسائل کردها از وجود شواهد قوی حاکی از استفاده ترکیه از سلاح شیمایی در خاک اقلیم کردستان عراق خبر داده اما به گفته او، مشکل این است که سازمان منع سلاح های شیمایی اصولا ترکیه را فاقد داشتن چنین سلاح هایی می داند. در نتیجه، این سازمان استفاده آنکارا از این سلاح ها علیه پ.ک.ک را نفی می کند.

اما نشریه آسیا تایمز در مقاله ای پیرامون این مسئله، نوشت: فارغ از اتهامات پ.ک.ک علیه ترکیه و نفی مکرر آنکارا، مسئله مهم این است که باید یک سازمان بی طرف و مرتبط بتواند برای آشکار ساختن حقیق تحقیقات مستقل انجام دهد.

کد خبر 24487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha