نقد و بررسی سیاستگذاری انقباضی بودجه رسانه‌‌ها در ایلام

سرویس ایلام - به همت سازمان بسیج رسانه استان ایلام نخستین نشست نقد و بررسی سیاستگذاری انقباضی بودجه رسانه‌‌ها با حضور دکتر سارا فلاحی نماینده مردم شریف ایلام و جمعی از اعضای هیئت اندیشه‌ورز بسیج رسانه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، بررسی‌ها حاکی از آن است که سیاستگذاری مالی انقباضی آن هم در حوزه فرهنگ و رسانه تاکنون اتفاقی نادر و کم‌سابقه بوده است؛ اما به نظر می‌رسد به لحاظ وضعیت نامطلوب درآمدهای دولت و پیامدهای مخرب ناشی از تحریم‌های استکبارجهانی در همین اوایل دولت رئیسی، سیاست‌ انقباضی در حوزه‌ی رسانه، افزونتر از سایر حوزه‌ها رخ نموده است.

شاهد مثال این اتفاق تلخ بودجه‌‌ای، کاهش چشمگیر بودجه معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ست که علیرغم رشد ٩درصدی بودجه حوزه فرهنگ، متاسفانه بودجه معاونت مطبوعاتی با کاهش ۴٠ درصدی مواجه بوده است.این کاهش از مبلغ دویست و چهل میلیاردی سال ١۴٠٠ که کمتر از چهل درصد آن تا کنون محقق شده، به رقم ١۵٠ میلیارد تومان رسیده است که خانواده بزرگ مطبوعات را آزرده و نگران کرده است.

از آنجا که بیم آن می‌رود این تصمیم بودجه‌ای، می تواند در روند رشد و توسعه فرهنگی و رسانه‌ای، اشتغال و معیشت اصحاب رسانه، توسعه گفتمان دینی و فرهنگ بومی، اثرات زیانباری را در پی داشته باشد؛ لذا رؤسای سازمان‌های بسیج رسانه‌ای کشور، مصمم شدند تا در راستای تجدید نظر در بودجه رسانه‌ای وفرهنگی کشور، از نمایندگان استان‌ها بخواهند تا در این مهم با رایزنی‌های لازم بادولت و مجلس، گره‌گشایی کنند.

دراستان ایلام نیز، سازمان بسیج رسانه با دعوت از نمایندگان مجلس،خواهان پیگیری جدی این موضوع شد.

اولین نشست اعضای اندیشه‌ورز بسیج رسانه ایلام روز پنج شنبه با حضور دکترسارافلاحی نماینده ایلام و عضو کمسیون امنیت ملی برگزارشد.

در این نشست یکساعته، پس از بحث و تبادل‌نظر، عمده‌ترین راهکارهای پیگیری بودجه‌ی ملی و استانی حوزه رسانه مورد واکاوی قرار گرفت.

لحاظ شدن سهم سه برابری ضریب کیفیت نشریات مناطق محروم، تفکیک بودجه رسانه‌های محلی از نشریات سراسری، قانون هفتاد به سی در دادن آگهی به نشریات محلی، عدم اختصاص ردیف بودجه برای رسانه‌ها در ستاد کرونا، مشکلات بیمه‌ای و درمانی خبرنگاران به ویژه زنان خبرنگار استان از اهم مطالبات مطرح شده توسط هیئت اندیشه ورز بسیج رسانه استان بود که نماینده ایلام ضمن قول مساعد پیگیری مجدانه این مطالبات، گفت: نبود پیوست رسانه‌ای در طرح‌ها و برنامه‌ها یکی از ضعف‌ها و غفلت‌های عمده ماست و طرح‌های بزرگی چون طرح صیانت، مذاکرات برجام، بودجه و… چنانچه پیوست رسانه‌ای مناسب می‌داشتند، هم مردم قانع می‌شدند و هم فرصت تخریب به دشمن داده نمی‌شد.

امید آنکه مجمع نمایندگان استان‌های کشور، با اشتراک مساعی و اهتمام لازم، در این برهه‌ی خاص، معاونت مطبوعاتی و اصحاب رسانه‌های کشور را یاری و همراهی کنند.

*خداداد ابراهیمی

کد خبر 24021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha