رابطه روسیه با کردهای عراق ماهیت اقتصادی دارد

سرویس جهان- دکتر ماریانا چارونتاکی معتقد است روسیه به دلایل اقتصادی با اقلیم کردستان ارتباط برقرار کرده است.

به گزارش کردپرس، همواره رویکرد دو ابرقدرت روسیه و آمریکا به کردها محل مناقشه در مورد ارتباط کردهای عراق با کشورهای غربی بوده است. دکتر ماریانا چارونتاکی استاد علوم سیاسی دانشگاه لینکلن معتقد است منافع روسیه در ایجاد ارتباط با اقلیم کردستان متفاوت از پارامترهایی است که آمریکا را به کردهای عراق گره زده است.

استاد دانشگاه لینکلن در کتابی که به تازگی درباره رابطه کردها با آمریکا منتشر شده درباره رابطه کردهای عراق با آمریکا و روسیه اظهارنظر کرده است.

از نظر استاد دانشگاه لینکلن، بر خلاف رابطه آمریکا با کردهای عراق که چندوجهی است، روسیه فقط با یک هدف اصلی از سال 2017 رابطه خود را با کردهای عراق توسعه داده است.

دکتر ماریانا چارونتاکی می گوید روسیه منافع اقتصادی را در توسعه رابطه با اقلیم کردستان دنبال می کند؛ البته این موضوع به افزایش نفوذ مسکو در خاورمیانه نیز کمک می کند.

او با اشاره به توافقنامه های امضا شده نفتی و گازی میان اقلیم کردستان و روسیه در سال 2018 و دیدار نچیروان بارزانی نخست وزیر سابق اقلیم کردستان و رئیس کنونی اقلیم کردستان با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در آن زمان، هدف اقلیم کردستان از نزدیک شدن به روسیه را استفاده از ظرفیت های روسیه برای توسعه صنعت نفت دانست زیرا به گفته او، اقلیم کردستان عراق در آن زمان به دلیل پیامدهای برگزاری رفراندوم با مشکل ایجاد ارتباط دوباره با جامعه بین الملل روبه رو شده بود.

کد خبر 23736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha