احتمال استفاده چین از کارت کردها علیه ترکیه

سرویس جهان- نشریه الکترونیکی آسیا تایمز با اشاره به بروز اختلافاتی میان پکن و آنکارا، از احتمال استفاده چین از کارت کردها علیه آنکارا در صورت ادامه این اختلافات خبر داده است.

به گزارش کردپرس، نشریه آسیا تایمز در گزارشی پیرامون افزایش نفوذ چین در خاورمیانه، به بررسی رابطه آنکارا و پکن در دوران ریاست رجب طیب اردوغان بر ترکیه پرداخته است.

این نشریه چین را یکی از حامیان مالی ترکیه توصیف کرده و یادآوری کرده است که فقط میزان مراودات این دو کشور به صورت سوآپ بیش از چهار میلیارد دلار بوده است.

آسیا تایمز با اشاره به این که رجب طیب اردوغان اخیرا در نقشه دولت های ترک زبان خود منطقه اویغورنشین را نیز در این نقشه جای داده، این اقدام را خطر قرمز چین توصیف کرده و هشدار داده است این مسئله باعث شده است پکن هرچه بیشتر بخواهد با دست گذاشتن روی خط قرمز ترکیه که کردها هستند، به استفاده از کارت کردها علیه آنکارا تمایل پیدا کند.

البته این نشریه یادآوری کرده است که تمایل استفاده چین از مسئله کردها به عنوان ابزاری علیه اردوغان به سال 2015 باز می گردد.

این نشریه با اشاره به مشکلات ترکیه در حل مسئله کردها نوشت: بر اساس برخی گزارشها جمعیت کردهای ترکیه که اکنون اقلیت محسوب می شوند به سرعت در حال رشد است و این مسئله می تواند معضل کردهای این کشور را تشدید کند. از طرفی دیگر رجب طیب اردوغان با بحران اقتصادی جدی روبه روست. بنابراین، ترکیه نمی تواند در مقابل چین مقاومت چندانی داشته باشد.

آسیا تایمز هشدار داده است چین می تواند به صورت جدی از مسئله کردها با ورود جدی به این مسئله، بویژه در مورد کردهای سوریه و شمال عراق علیه آنکارا استفاده کند.

قبلا هم نشریه سیاسی دیپلمات نسبت به استفاده احتمالی چین از مسئله کردها عله ترکیه هشدار داده بود. این نشریه با اشاره به حضور جدی چین در عراق و تمایل این کشور به سرمایه گذاری در سوریه، از احتمال ورود جدی چین به مسئله کردها، در صورت ادامه مداخلات ترکیه در مسائل داخلی چین خبر داده است

کد خبر 23607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha