چالش جدید برای سرحدات شهرستان چوار / یاسر بابایی

سرویس ایلام - این روزها نسبت به سرحدات مصوب شده هیئت دولت برای شهرستان تازه تاسیس چوار اعتراضاتی شکل گرفته که عده ای به غلط با عنوان «الحاق سومار به ایلام» در حال فضاسازی و برعکس جلوه دادن حقایق هستند.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، این روزها گر چه به خاطر حفظ برادری دیرینه و هم زبانی و حسن همجواری با استان کرمانشاه، چیزی در داخل استان ایلام بازتاب داده نمی شود اما مدتی است نسبت به تعیین سرحدات شهرستان تازه تاسیس چوار اعتراضاتی از سوی استان همسایه شکل گرفته که برخی از آنها قانونی و حق مردم و مسئولین و برخی نیز شبهه افکنی برای انحراف افکار عمومی از مطامع طایفه ای است.

همه چیز به آبان تاریخ‌ساز برای مردم چوار بر می گردد که در تاریخ ۱۲ آبان ۹۹ هیئت دولت با شرح جزئیات، شهرستان شدن چوار را تصویب و در تاریخ ۱۹ آبان توسط وزیر کشور وقت به استاندار ایلام ابلاغ شد تا طبق قانون، تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری و آیین نامه اجرایی آن اقدامات لازم انجام شود.

مشکل نیز درست از همین نقطه آغاز شد؛ در بند «ب» تصویب نامه هیئت وزیران دستور ایجاد یک دهستان به نام «چکر» با ترکیبی از ۱۴ روستا، مزرعه و مکانهای واقع در نقشه های مصوب صادر شده است که مکان «بان میل» و «کره پو» نیز جزء این اماکن است و دقیقا همین نقاط مورد مناقشه استان کرمانشاه قرار گرفته و تقاضای الحاق این بخش را به استان خود دارند و در فضای رسانه ای در مطالب متعددی خواهان جلوگیری از «الحاق سومار به استان ایلام» شده اند در حالی که اصلا بحث سومار در میان نبوده و این یک فرافکنی و هیجان رسانه‌ای بیش نیست و با کوچک‌ترین بررسی اسناد موجود می توان به نادرستی این ادعا پی برد.

قدیمی ترین سند در خصوص تعلق «بان میل» و «کره پو» به استان ایلام به زمان تشکیل ایلام به عنوان فرمانداری در سال ۱۳۴۳ برمی‌گردد که سند مالکیت این منطقه تحت پلاک ۲۲۷ اصلی بنام حوزه ثبتی ایلام صادر و هم اکنون در اداره کل منابع طبیعی استان موجود است و جدیدترین سند آن به ۴ مهرماه ۱۴۰۰ و نامه معاون سیاسی وزیر کشور آقای خرمشاد به استاندار سابق ایلام در پی اعتراضات مردمی برمی‌گردد که به صراحت اعلام شده که «بر اساس اسناد و مدارک موجود، نقاط «بان میل» و «کره‌پو» از توابع دهستان چکر بخش بولی شهرستان چوار بوده و ارتباط سرزمینی با مرز استان کرمانشاه ندارند».

با این حال و جهت احترام به مطالبات مردم کرمانشاه که دارای قوی ترین اشتراکات فرهنگی و قومیتی با استان ایلام خاصه در نواحی مورد مناقشه هستند و بنا به پیگیری های استانداری کرمانشاه و فرمانداری گیلانغرب، جلسه ای با حضور فرمانداران چوار و گیلانغرب و جمعی از مدیران و همچنین جمعی از عشایر منطقه و یکی از نمایندگان استان ایلام در مجلس، در این محل برگزار شد تا هر گونه شک و شبهه برطرف شود.

در این جلسه مقرر شد که فصل الخطاب مصوبات دولت باشد و مراتب جهت بررسی هر چه بیشتر دعاوی طرفین در وزارت کشور بررسی و نتیجه به اطلاع مردم رسانده شود.

از مردم غیور کرمانشاه و ایلام خواستاریم که به القائات و شبهه افکنی های فضای مجازی توجهی نداشته باشند و در این مورد خاص هر چه قانون گفت بپذیرند تا خدای نکرده برادری و وحدت ما خدشه وارد نشده و مورد سوءاستفاده بدخواهان قرار نگیرد. احترام به قانون، مستندات و مدارک متقن و نگاه کارشناسی می تواند مهم ترین پایان دهنده این ادعاهای مرزی باشد و ورود هیجانی و غیرکارشناسی به این مقوله ساده ای که قانون قبلا آن را تعیین تکلیف کرده است صرفا باعث بر هم زدن امنیت روانی مردم و نگرانی مردم دو استان که همواره با برادری در کنار هم بوده اند می شود لذا باید شمشیر قلم ها و زبان های اختلاف انگیز در غلاف عقلانیت بروند و اجازه داده شود عقلای سیاسی تصمیم بگیرند.

کد خبر 22985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha