آمریکا در برابر حمله جدید ترکیه به کردهای سوریه سکوت نمی کند

سرویس جهان- جیمز جفری معتقد است دولت جو بایدن اقدام اشتباه ترکیه علیه نیروهای دموکراتیک سوریه را که متحد آمریکا محسوب می شوند، نادیده نخواهد گرفت.

به گزارش کردپرس، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با اعزام نیرو و تجهیزات جدید به داخل سوریه، خود را برای انجام سومین عملیات نظامی علیه کردهای سوریه آماده می کند. دولت آمریکا که حامی اصلی نیروهای کرد سوریه محسوب می شود، در عملیات نظامی قبلی ترکیه علیه کردهای سوریه، نه تنها سکوت کرد بلکه با خارج کردن نیروهایش از شمال سوریه، زمینه حمله سریع ترکیه و شورشیان فراهم کرد. با این حال، جیمز جفری، مسئول پرونده سوریه در دولت سابق آمریکا که حمله دوم ترکیه در زمان مسئولیت او اتفاق افتاد، می گوید دولت جو بایدن نسبت به حمله احتمالی ترکیه علیه کردها که آن را اقدام اشتباه خواند، بی تفاوت نخواهد ماند.

جیمز جفری که سفیر سابق آمریکا در ترکیه و عراق نیز بوده، به شبکه الجزیره گفت: آنکارا نباید برعکس اقدامات قبلیش علیه کردهای سوریه، انتظار داشته باشد واشنگتن آن را نادیده بگیرد.

او تاکید کرد قبل از هر چیز، عملیات نظامی جدید ترکیه علیه کردهای سوریه مانند آنچه در سال 2019 اتفاق افتاد، به معنی نقض جدی توافق میان ترکیه و آمریکا برای ایجاد آتش بس در همان سال است.

مسئول سابق پرونده سوریه در دولت دونالد ترامپ تاکید کرد برخورد دولت جو بایدن با اقدام نظامی ترکیه علیه کردهای سوریه، نسبت به واکنش دونالد ترامپ که تحریم های کمرشکن علیه ترکیه اعمال کرد، سخت تر خواهد بود. با توجه به وضعیت شکننده اقتصادی ترکیه، واکنش دولت جو بایدن تاثیر بیشتری بر اقتصاد ترکیه خواهد گذاشت.

سونر جاگپتای، مدیر برنامه مطالعات ترکیه در موسسه واشنگتن برای خاورمیانه نیز با اشاره به نیاز ترکیه به جنگنده های آمریکایی از جمله جنکده های اف 16 برای حفظ توازن هوایی در منطقه، گفت: اگر ترکیه عملیات نظامی برخلاف نظر آمریکا علیه کردهای سوریه انجام دهد، امکان تایید فروش جنگنده اف 16 آمریکایی به آنکارا از سوی کنگره به کلی از بین خواهد رفت.

جیمز جفری درباره احتمال دادن چراغ سبز از سوی روسیه به ترکیه افزود: با این که روسیه به دنبال گرفتن امتیازاتی از آنکارا بویژه در مورد مناطق اطراف جاده مهم ام 4 در ادلب است، اما با توجه به گفتگوهایی که با مقامات روس داشته ام، آنها نمی خواهند ترکیه بیش از این صاحب قلمرو جدید در سوریه باشد.

این مقام سابق دولت آمریکا همچنین تاکید کرد بشار اسد رئیس جمهور سوریه با عملیات نظامی ترکیه به شدت مخالف است.

این مقام سابق دولت آمریکا تاکید کرد دولت آمریکا میان نیروهای دموکراتیک سوریه- که ترکیبی از اعراب، کردها و مسیسحیان است- و نیروهای کرد سوریه موسوم به یگان های مدافع خلق یا YPG تقاوت قائل است. بنابراین، با توجه به این که مناطقی مانند تل رفعت یا کوبانی که در دست این نیروی تمام کردی است، آمریکا در حمله ترکیه به این دو منطقه دخالتی نمی کند.

یک مقام وزارت دافع آمریکا نیز به سکای نیوز گفته است نشانه هایی از آماده شدن ترکیه و شورشیان برای اقدام نظامی علیه کردهای سوریه دیده می شود اما دولت جو بایدن اجازه نخواهد داد ترکیه کردهای متحد آمریکا را تهدید کند.

کد خبر 20561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha