قطع کامل آب یک رودخانه به روی کردها توسط شورشیان تحت حمایت ترکیه

سرویس جهان- بر اساس گزارش یک موسسه هلندی، شورشیان وابسته به ترکیه، با احداث حداقل سه بندآب، دسترسی ساکنان مناطق تحت کنترل کردهای سوریه را به آب رودخانه خابور قطع کرده اند.

به گزارش کردپرس، موسسه هلندی پاکس در تازه ترین گزارش خود از نقض حقوق بشر توسط نیروهای شورشی وابسته به ترکیه، از استفاده این گروه از آب به عنوان سلاح علیه کردهای سوریه خبر داده است. بر اساس این گزارش، شورشیان جریان آب رودخانه خابور را به طور کامل به روی کشاورزان و ساکنان حسکه بسته اند.

موسسه پاکس در گزارش خود اشاره کرده است بعد از قطع آب شرب ایستگاه علوک که آب آشامیدنی نزدیک به 2 میلیون نفر در شمال شرق سوریه را تامین می کرد، شورشیان در چند ماه اخیر دست به اقدام تازه ای برای قطع دسترسی کردها به آب زده اند. شورشیان وابسته به ترکیه جریان آب رودخانه خابور در 80 کیلومتری شهر حسکه را با احداث سه بنداّب به طور کامل قطع کرده اند.

رودخانه خابور که یکی از سرشاخه های اصلی رود فرات محسوب می شود نقش مهمی در تامین آب کشاورزی مناطق تحت کنترل کردهای سوریه داشته است و با توجه به خشکسالی چند سال اخیر، ساکنان این منطقه در مصاحبه با موسسه پاکس اقدام اخیر شورشیان را قطع شریان زندگی در این منطقه توصیف کرده اند.

این موسسه با استفاده از تصاویر ماهواره ای که دو موسسه تصویربرداری ماهوراه ای در اختیار آن گذاشته اند اثبات کرده است که رودخانه خابور در مناطق تحت کنترل شورشیان دارای آب است اما بستر رودخانه بعد از محل احداث سه بنداب به طور کامل خشک شده است. کشاورزان این منطقه پیامدهای قطع آب رودخانه خابور را بر زندگی ساکنان این منطقه نگران کننده توصیف کرده اند.

موسسه پاکس یادآوری کرده است ترکیه نیز اقدام به کاهش سطح آب رودخانه فرات کرده است که این مسئله تاثیر زیادی در کاهش محصولات کشاورزی داشته و دسترسی ساکنان شمال سوریه به آب آشامیدنی به شدت کاهش یافته است.

این موسسه اقدام جدید شورشیان وابسته به ترکیه در سوریه را ادامه سیاست استفاده از آب به عنوان سلاح علیه کردهای سوریه دانسته و خواستار دخالت نهادهای بین المللی برای حل این مشکل شده است.

این موسسه که با استفاده از تصاویر ماهواره ای دو شرکت ایرباس و پلانت، شورشیان وابسته به ترکیه را به قطع آب رود خابور متهم کرده است، نسبت به پیامدهای این اقدام هشدار داده و آن را بخشی از جنگ مشترک ترکیه و شورشیان علیه اداره خودگردان شمال و شمال شرق سوریه به رهبری کردها دانسته است.

پاکس خواستار تحت فشار قرار دادن ترکیه و شورشیان برای از میان برداشتن بندآبها بر روی رودخانه خابور شده است. این موسسه همچنین خواستار مطلع کردن شورای حقوق بشر و شورای امنیت سازمان ملل از این اقدام شورشیان شده است زیرا در صورت عدم رسیدگی به این موضوع، احتمال وقوع فجایع انسانی با توجه به تاثیر قطع آب بر روی تولیدات کشاورزی و نیاز فوری ساکنان منطقه تحت کنترل کردها به آب این رودخانه جدی است.

کد خبر 20503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha