نقش جنبش چپ کارگری در ساخت دموکراسی پس از AKP باید جدی گرفته شود

سرویس ترکیه - صلاح الدین دمیرتاش از نیروهای دموکراتیک خواست نقش جنبش چپ کارگری را در حکومت پس از AKP جدی بگیرند.

به گزارش کردپرس، صلاح الدین دمیرتاش رئیس پیشین حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) درباره ترکیه پس از حزب عدالت و توسعه (AKP) گفت حکومت آینده نباید چشم بر جنبش چپ ها ببندد. او همچنین بمبگذاری در جاده بینگل را محکوم کرد.

دمیرتاش با انتشار یادداشتی با عنوان «آیا می توان بی امید زیست؟»، در نشریه دیکن، نوشت: «باید یک بلوک چپ قدرتمند بدون در نظر گرفتن منافع شخصی و حزبی شکل بگیرد. اگر قرار است که پس از AKP دموکراسی در ترکیه شکل بگیرد، نباید نقش جنبش چپ و صدای کارگران در برساخت این دموکراسی نادیده گرفته شود.»

او نوشت: «برای نیل به دموکراسی باید همه نیروهای چپ و سوسیالیست، فارغ از حزب، جنبش، یا منافع شخصی، گرد هم آمده و درباره پیشبرد مبارزات مشترک به بحث و تبادل نظر بپردازند. یک بلوک چپ قدرتمند فارغ از منافع حزبی، می تواند در همه احزاب حضور داشته و برای منافع کارگران فعالیت کند. نیازی به اتحاد همه احزاب در یک حزب نیست. چپ ها باید با روش های مناسب به قدرت برسند. یکی از اهداف اصلی دموکراسی باید فرستادن هرچه بیشتر کارشناسان با تجربه جنبش چپ، و کارگری به مجلس و ساحت های دیگر بوروکراسی و قدرت باشد.»

او در ادامه با اشاره به در بند بودن خود نوشت: «البته شما دوستانی که آن بیرون هستید می توانید بهتر از من فکر و عمل کنید. این برای من تنها یک پیشنهاد یا یک تمرین فکری است. من ایمان دارم که HDP می تواند در چنین مطالعاتی شرکت کرده و با تمام قدرت از آن حمایت کند.»

دمیرتاش در آخر این یادداشت درباره حادثه انفجار بمب در جاده ای در بینگل و کشته شدن دو کارمند غیر نظامی شرکت برق دجله، با محکوم کردن این بمبگذاری نوشت: «در اثنای نگاشتن این یادداشت خبری شنیدم مبنی بر این که دو کارگر در حمله بینگل جان سپرده اند. من این حمله را آشکارا محکوم کرده و برای درگذشتگان درخواست مغفرت می کنم. این کشتارها هیچ توجیه عادلانه و مشروعی ندارند و نمی توانند داشته باشند.»

کد خبر 18463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha