دامداری در روز و نگهبانی در شب به کام دزدها

سرویس ایلام - چه کسی پاسخگوی از دست دادن هستی یک عشایر دامدار است؟

به گزارش خبرگزاری کردپرس، در قصه ها خوانده بودیم که روزی کسی میهمان مرد عشایری شد و او سر تنها گوسفندش را برید تا از او پذیرایی کند. امروز یک قسمت از این معادله ایرانی تباه شده است به این معنا که آن مرد ایلیاتی و دامدار چادرنشین بر همان مرام و عقیده مانده و حاضر است جانش را برای مهمان غریبه بدهد ولی از این طرف، مردانی غریبه وارد ملک و مأوای عشایر ایلام می شوند و تمام آنچه را دارد به یغما می برند و کک وجدان هیچ مسئولی هم نمی گزد.

روز در پی چراگاه و در برابرش انواع و اقسام مخاطرات و دلخوش به اینکه در سرزمین مادری اش دارد چرخه تولید را می چرخاند و در حالی که امنیت غذایی جامعه را تامین می کند، امنیت خودش تامین نیست.

شب به جای استراحت در نگهبانی از آنچه مایملک اوست تا پاسی از شب بیدار است و مجبور است امنیتش را خودش تامین کند چون به تجربه دریافته است اگر با یک خودروی سواری کسی به سراغش بیاید می تواند تمام گله کوچکش را در آن جا کند و بی واهمه از مأمور و غیرمأمور، گازش را بگیرد و بزند به جاده بی انصافی.

در روزهای گذشته در زرنه ایوان یکی دیگر از دامداران عشایر استان ایلام مورد دستبرد قرار گرفت و بیش از 10 رأس دام سبکی که داشت توسط یک خودرو سواری به یغما رفت و کسی نبود به فریادش برسد؛ و این سرقتها در جاهای دیگر استان نیز اتفاق افتاده است.

تاوان اشکهای خانواده آن دامدار عشایر زحمتکش که هستی اش به یغما رفته را چه کسی می دهد، استاندار که کسی نمی تواند از در استانداری و معجرهای بلندش رد شود؟ یا مدیرکل امنیتی استانداری؟ فرمانده نیروی انتظامی که در بحث تامین امنیت شهرها به خوبی عمل کرده و رضایت مردم را به دنبال داشته است آیا نمی خواهد برای امنیت روستاها و مناطق عشایری که معمولا از ایستگاههای پلیس فاصله دارند کاری کند؟

عشایر و دامداران استان پیشانی تولید هستند و در حالی که بیشترین کار و فعالیت را دارند، به نظر می رسد که کمترین امنیت را دارند و این در حالی است که اغلب کارمندان و شهرنشینان که شاید در روز 20 دقیقه فعالیت مثبت داشته باشند، بیشترین امنیت را در همه ابعاد دارند.

امروز مردم زرنه مورد دستبرد قرار گرفتند ولی معلوم نیست که فردا نوبت غارت کدام بخش و روستا و گله کدام عشایر و دامدار زحمتکش است. لذا از مسئولین ارشد استان عضو شورای تأمین استان و هر کدام از شهرستانها، تقاضای عاجل داریم نسبت به حل این معضل اقدامات عاجل را به عمل آورده و نتیجه را به مردم اعلام کنند.

کد خبر 18403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha