میزان بارندگی در کردستان طی سال جاری 37 درصد کاهش یافت

سرویس کردستان - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: میزان بارندگی‌های امسال به نسبت سال گذشته در استان ۳۷ درصد کاهش داشته است.

به گزارش کرد پرس، آرش آریانژاد در جلسه پدافند غیرعامل استان کردستان، با اشاره به اینکه کردستان سرشاخه چهار حوضه آبریز فرعی و سرشاخه سه حوضه آبریز اصلی است، گفت: 40 تا 50 درصد ریزش روان آب‌ها به سدها کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه میزان بارندگی‌های امسال در استان به نسبت سال گذشته ۳۷ درصد کاهش داشته است، اظهار کرد: با مدیریت و برنامه‌ریزی‌های انجام شده در حوزه منابع آبی توانسیم تابستان امسال را بدون قطعی آب پشت سربگذاریم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان با اشاره به پیش بینی‌های هواشناسی کشور که بر اساس مدل‌های جهانی است، افزود: پیش بینی‌ها نشان داده مهرماه امسال بارندگی نخواهیم داشت بلکه میانگین بارندگی‌ها از دهه دوم آبان آغاز خواهد شد و میزان بارندگی‌ها کمتر از میانگین بلندمدت و نرمال خواهد بود.

آریانژاد با یادآوری کاهش بارندگی طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی، ادامه داد: در این راستا اجرای طرح پدافند غیرعامل در حوزه تامین آب شرب باید در اولویت‌های اول قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه با همکاری جهاد کشاورزی و شرکت آبفا مصرف منابع آبی بخوبی مدیریت شده است، یادآور شد: تامین آب شرب سنندج از سد قشلاق از طرح‌های در دست اجرای پدافند غیرعامل است و 2 طرح پدافند غیرعامل در سنندج در حال اجرا است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان انتقال مستقیم آب سد آزاد به تصفیه خانه سنندج از طرح‌های پدافند غیرعامل عنوان کرد و بیان کرد: هم اکنون از محل ۲۷ کیلومتری کار انتقال آب آغاز شده و امید است شاهد انتقال ۲،۴ مترمکعب بر ثانیه انتقال آب به تصفیه‌خانه سنندج باشیم.

آریانژاد به سد عباس‌آباد بانه اشاره کرد و گفت: آب سد عباس‌آباد عمده‌ترین منبع تامین آب شرب بانه است هم اکنون از مجموع ۲۲ کیلومتر کار انتقال سد عباس‌آباد به تصفیه‌خانه حدود ۱۷،۵ کیلومتر اتمام شده است.

وی اظهار کرد: هم اکنون تصفیه‌خانه مدرنی در سد چراغ ‌ویس سقز با هدف تامین آب شرب شهر سقز احداث شده و بخشی آب مورد نیاز شهرستان سقز از محل ایستگاه پمپاژ سد بوکان انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان مدیریت و بهره‌برداری سد بوکان به وسیله آذربایجان غربی را یکی از چالش‌های استان عنوان کرد و افزود: در حوزه مدیریت بحران پدافند غیرعامل تاکنون اعتباری به بخش آب تخصیص پیدا نکرده است و خواستار اختصاص اعتبارات به حوزه آب استان در برنامه‌های پدافند غیرعامل هستیم.

کد خبر 18390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha