کاهش مرگ و میر کرونا در سنین بالا/ تزریق واکسن از شدت بیماری می کاهد

سرویس آذربايجان غربي- رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان آذربایجان غربی گفت: آمار مرگ و میر کرونا در سنین بالا کم است و علت فوت بعضی از افراد علیرغم تزریق دو دوز واکسن داشتن بیماری های زمینه ای متعدد بوده است.

به گزارش کردپرس، دکتر جواد آقازاده در خصوص زیر ساختهای استان بیان کرد: زیر ساختهای استان آذربایجان غربی بسیار عالی بوده بطوریکه بر خلاف بعضی استانها که با 600 تا 800 بیمار دچار کلاپس شدند اما این استان از نظر تخت ICU ،امکانات ICU و مراکز 16 ساعته و ... زیر ساختهای مناسبی داشت و توانستیم تاب آوری خوبی در مقابل پیک پنجم کرونا داشته باشیم.

او افزود: پرسنل از جمله پزشکان ، پرستاران ،همکاران بیمارستانها ، کادر آزمایشگاه در پیک پنجم کرونا بسیار خسته شدند بطوریکه پرسنل آزمایشگاه در٦ آزمایشگاه PCR استان، روزانه جوابگوی 5000 تست PCR بودند در حالیکه این آمار قبلا روزانه 700 تا 800 تست بود .

دکتر آقازاده اضافه کرد: خستگی کادر بهداشت و درمان محسوس است و بنده دست تک تک مدافعان سلامت را می بوسم که واقعای پای کار بوده و هستند و به هم استانی های عزیزشان پشت نکردند که این جزئی از اخلاق حرفه ای، شرعی ، عرفی و میهنی بود که بطور تمام و کمال پرسنل عزیز انجام دادند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان در خصوص آمار کم مرگ و میر در سنین بالا افزود: علت فوت بعضی از افراد علیرغم تزریق دو دوز واکسن داشتن بیماریهای زمینه ای متعدد بوده است.

او با تاکید بر اینکه اکثریت بیماران بستری شده در بیمارستانها واکسن کرونا را دریافت نکرده اند گفت: افراد واکسینه شده در صورت ابتلا به بیماری یا نیاز به بستری نداشتند و یا اینکه شدت بیماری در آنها کم بوده است.

آقازاده با اشاره به کشاورزی بودن استان و تعدد حضور کارگران فصلی از سراسر کشور یا استان به علت برداشت محصولاتی از جمله سیب ، انگور و... و تجمع آنها در خوابگاههایی با شرایط زیستی نامناسب افزود : همه این عوامل منشاء انتشار کرونا هستند. دور همی ها، اجتماعات مذهبی و غیر مذهبی در این دوران اپیدمی کرونا معنی و مفهوم ندارد و در صورت وجود چنین اجتماعاتی رعایت پروتکل های بهداشتی الزامی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان در خصوص دوز دوم واکسن اسپوتینیک بیان کرد: دوز دوم واکسن اسپوتینیک وارد کشور شده و در مرحله لیبل گذاری است و فراخوان تزریق دوز دوم واکسن اسپوتینیک بلافاصه بعد از ورود به استان انجام خواهد شد.

او اضافه کرد: افرادی که دوز اول واکسن اسپوتینیک را دریافت کرده اند در صورت تمایل بر اساس منابع علمی موثق می توانند برای دوز دوم از واکسن آسترازینکا استفاده کنند.

آقازاده در خصوص واکسیناسیون سنین 12تا 18 نیز گفت: برای سنین 12 تا 18 سال بر اساس شواهد علمی از واکسن سینوفارم استفاده خواهد شد و برای سنین زیر 12 سال از سینوفارم لایت (رقیق شده ) استفاده خواهد شد که تاکنون وارد کشور نشده و در صورت ورود به کشور سنین زیر 12 سال نیز واکسینه خواهند شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان با تاکید بر اینکه فقط 30 درصد روستائیان تابحال خود را واکسینه کرده اند بیان کرد: در خصوص واکسیناسیون ، خانه های بهداشت و مراکز خدمات جامع سلامت روستایی در خدمت روستائیان است. همچنین اتباع خارجی همانند ایرانی ها می توانند با مراجعه به مرکز بهداشت ارومیه و دریافت معرفی نامه نسبت به انجام واکسیناسیون در مراکز تجمیعی اقدام نمایند.

او در مورد واکسیناسیون بیماران مبتلا به ام اس گفت: واکسن این افراد با بقیه مردم فرقی نداشته و می توانند نسبت به واکسیناسیون خود اقدام نمایند.

دکتر آقازاده ادامه داد: از امروز در ارومیه دوز دوم واکسن برکت، دوز اول و دوم واکسن سینوفارم در حال تزریق بوده و در دو روز آینده دوز دوم واکسن اسپوتینیک نیز به استان خواهد رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان در خاتمه ضمن درخواست عاجزانه از هم استانی های عزیز گفت: با رعایت پروتکلهای بهداشتی ، پرهیز از دور همی ها ،زدن ماسک و حفظ فاصله اجتماعی از شیوع بیماری کرونا پیشگیری کنند.

کد خبر 17620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha