ضرورت توجه ویژه به شهرستانهای تازه تاسیس ایلام

سرویس ایلام - اگر چه محافل سیاسی و قبیله ای در استان ایلام در تکاپوی انتصاب استاندار نزدیک به جریانها و ایلات خود هستند اما به نظر می رسد که مطالبه گری از وزیر کشور برای مطالبات بر زمین مانده استان ضروری تر باشد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، سردار وحیدی یکی از مهره های پرقدرت کابینه سیزدهم در رأس وزارت خانه مهم و راهبردی کشور قرار گرفته است و این امیدواری وجود دارد که با توجه به ظرفیت بالای این رجل سیاسی، تحولات مهمی در استانهای کشور خاصه استانهای محروم و مرزنشین اتفاق بیفتد.

استان ایلام اگر چه کمتر از 600 هزار نفر جمعیت دارد و از نظر مساحت یکی از کوچک ترین استانهای ایران است اما در سالهای اخیر به 12 شهرستان مختلف تقسیم شده است؛ در حالی که بسیاری از این شهرستانها با ارفاق، جمعیتی بالغ بر 20 هزار نفر دارند و از مراکز شهرستانهای قدیمی تر و دارای توجیه فاصله چندانی نیز ندارند. اما گفتمانی در توسعه ایلام در سالهای اخیر غالب شده که اگر فلان منطقه محروم شهرستان شود، بهتر توسعه پیدا کرده و بودجه خواهد گرفت. گویی با استقرار فرمانداری در یک منطقه و اداراتی که شاید هر کدام یک یا دو کارمند داشته باشند، آهنگ توسعه و محرومیت زدایی از استان کوچک اما ثروتمند ایلام شتاب بیشتری خواهد گرفت.

در این جستار قصد نقد این دیدگاه که باعث شده استان کوچک ایلام با 12 فرمانداری اداره بشود را نداریم اما از وزیر کشور دولت رئیسی که فردی ساختاربلد و توانمند است و نگاه استراتژیک دارد تقاضا داریم که به شهرستانهای تازه تاسیس استان ایلام در فرصت خدمتی که پیش آمده توجه ویژه ای بشود. هلیلان با وجود خدمات دولت دوازدهم همچنان محرومیتش آشکار است و فاقد زیرساختهای بهداشتی، جاده‌ای، آموزشی و اشتغال مناسب است. در این دولت انتظار داریم که وزیر کشور توسط استاندار آینده ایلام، تمرکز بیشتری روی جاده های شهرستان هلیلان داشته باشد تا یک مرحله به خروج از انزوا و محرومیت نزدیک تر شود. انتظار می رود که پتروشیمی هلیلان که اخیرا از روی کاغذ به مرحله عملیاتی درآمده نیز با سرعتی استاندارد احداث شود.

بدره نیز با وجود اینکه چند سال از شهرستان شدنش می گذرد مطالبات فراوانی دارد و از ظرفیتهایش استفاده درستی نشده و مشکلات زیرساختی آن خصوصا در حوزه بهداشت و درمان برای مردم مشکل آفرین شده است. سیروان نیز که چند سالی است به شهرستان تبدیل شده مشکلات عدیده ای دارد و عدم وجود ادارات در شهرستان، جاده دسترسی نامناسب و... مردم را به دردسر انداخته است. سیروان مردمی دارد که بسیاری از باغات و زمینهای مسکونی و ابنیه هایشان زیر آب سد سیمره رفته و هنوز مبلغهای خود را دریافت نکرده اند؛ مبالغی که هر چه دیرتر پرداخت می شود ارزش آن کمتر و کمتر شده است و به یکباره آنها را با فقری فزاینده و آسیبهای اجتماعی ناشی از آن روبرو خواهد کرد.

شهرستان چوار نیز که 15 کیلومتر با مرکز استان فاصله دارد و آخرین تقسیم استان است صاحب دو پروژه بزرگ پتروشیمی و پالایشگاه گاز ایلام است و بیش از 50 روستا دارد که وضعیت جاده ای و مخابراتی خوبی نداشته و اغلب با مشکل کمبود آب و آلایندگی های زیست محیطی توسط این دو شرکت بزرگ روبروست که می طلبد هر چه زودتر مسئولین وزارت کشور با سایر وزارتخانه ها هم افزایی کرده و نسبت به راه اندازی ادارات در این شهرستان اقدام نمایند.

درخواست دیگری که مردم ایلام از وزیر کشور دارند این است که پروژه شهرستان سازی های جدید در استان کوچک ایلام متوقف شود و جز یکی دو منطقه مانند آسمان آباد که تقاضای تبدیل شدن به بخش را دارند، هر گونه تقسیمات در استان ایلام متوقف شود و به جای آن بر آوردن سرمایه و سرمایه گذار و اتمام پروژه های نیمه تمام استان تاکید شود.

* یاسر بابایی

کد خبر 16449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha