کشف ۴۹ دستگاه ماینر غیرمجاز در سنندج

سرویس کردستان – معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق کردستان از کشف و ضبط 49 دستگاه رمز ارز غیرمجاز در یک مجموعه کارگاهی در نزدیکی یکی از روستاهای حومه سنندج و منطقه نایسر خبر داد.

به گزارش کُرد پرس، هیوا خرم در جمع خبرنگاران در تشریح این خبر، اظهار کرد: طی دیروز ۴۹ دستگاه ماینر در یک مجموعه کارگاهی نزدیک یکی از روستاهای سنندج و همچنین منطقه منفصل شهری نایسر کشف و ضبط شد که ارزش جمعی آنها بالغ بر ۵ میلیارد تومان برآورد شده است.

وی افزود: مالکان دستگاه های استخراج رمز ارز براساس میزان استفاده غیرمجاز از برق مصرفی جریمه و همچنین برای آنان به میزان استفاده از انرژی و براساس دستورالعمل نرخ استخراج رمز ارز (براساس نرخ برق صادراتی) تعدیلی صادر شده و انشعاب مذکور تا زمان پرداخت جریمه و تعدیلی و دستور مراجع قضایی قطع می شود و سپس موضوع برای اعمال قانون و ادامه رسیدگی، تحویل مراجع قضایی می شود.

معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق کردستان ادامه داد: بیش از ۱۸۰ دستگاه رمز ارز دیجیتال غیرمجاز در مرداد و هفته اول شهریور ماه، کشف و جمع آوری شده است و در مجموع، کشفیات این کالای قاچاق از ابتدای طرح برخورد با استخراج کنندگان غیرمجاز رمز ارز در سال جاری، بالغ بر یک هزار دستگاه در سطح استان رسیده است که از هدر رفت حدود ۳ مگاوات برق ممانعت شده است.

خرم با اشاره به اینکه صنعت برق کشور در تابستان سال جاری با مشکل جدی عدم تراز تولید و مصرف روبرو است، یکی از عوامل خاموشی های اخیر را وجود جویندگان استخراج غیر مجاز رمز ارز عنوان کرد.

وی بیان کرد: شرکت توزیع برق کردستان به طور دائم ماینرها را با تحلیل اطلاعات شبکه و میزان مصرف مشترکان بررسی می کند و هر روز با همکاری بسیار خوبی که با مراجع انتظامی و قضایی شکل گرفت است تعداد جدید ماینر و کارت های گرافیکی کشف و ضبط می شود.

معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع نیروی برق کردستان گفت: وزارت نیرو شناسایی و برخورد جدی با مراکز غیرمجاز رمز ارز به شیوه های مختلف با هدف ایجاد پایداری در شبکه های توزیع برق را در دستور کار این شرکت قرار داده است.

خرم اظهار کرد: برآورد شده که برای تولید هر واحد ارزمجازی بیت کوین به بیش از۳۰۰ مگاوات ساعت برق مصرفی نیاز است که این میزان، مصرف برق ۱۰۰ سال یک خانوار معمولی و یا تأمین حدود ۳۵ هزار واحد مسکونی در طی یک شبانه روز است.

وی افزود: در همین راستا از شهروندان درخواست داریم در صورت مطلع شدن از فعالیت های غیر قانونی سود جویان در این زمینه جهت کمک به پایداری شبکه توزیع برق و کاهش خاموشی ها با ارسال اطلاعات مراکز غیر مجاز به شماره ۰۹۳۵۴۰۲۱۷۸۰ در بستر فضای مجازی و یا شماره گیری ۱۲۱ واحد اتفاقات برق و یا پلیس انتظامی ۱۱۰ مراتب را اطلاع دهند و در صورت صحت اطلاعات از پاداش نقدی 3 تا 10 میلیون تومان بهره مند شوند.

کد خبر 16211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha