جلسه رأی اعتماد به وزیر نفت و فرصت نمایندگان ایلام برای مطالبه‌گری

سرویس ایلام - آیت‌الله رئیسی پیش از موعد مقرر کابینه پیشنهادی خود را جهت اخذ رأی اعتماد به مجلس معرفی کرد که در این میان وزیر پیشنهادی نفت برای استان ایلام دارای اهمیت راهبردی است.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، وزیر پیشنهادی نفت در دولت سیزدهم آقای جواد اوجی است که برنامه خود را برای اداره این وزارتخانه منتشر کرده است که یکی از بندهای آن « اجرای دقیق سیاستهای کلی تحول اداری و بهینه سازی ساختار شرکت‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه وزارت نفت» است.

استان ایلام با بیشترین ذخایر ثبت شده در نفت و گاز غرب کشور، سهمش از این ثروت خدادادی «تقریبا هیچ» است و اگر اشتغال تعدادی از جوانان استان، آن هم در رده‌های کارگری و پایین را در نظر نگیریم، «کاملا هیچ» است و میلیاردها تومان گردش مالی این شرکت که بخش عمده آن متعلق به ایلام است، ریالی در استان خرج نمی‌شود.

متاسفانه شرکت نفت و گاز غرب نه تنها عدالت را در این همه سال نسبت به ذخیره‌گاه اصلی انرژی غرب کشور در ایلام رعایت نکرده است بلکه با جلوگیری از انتصاب فرزندان ایلام در پست‌های مدیریتی، به تعویق انداختن پروژه‌های توسعه‌ای استان در حوزه نفت و گاز، تصمیم‌های خلق‌الساعه برای الحاق منابع ایلام به استان‌های همجوار و... مصداق بارز بی‌عدالتی را در استان انجام داده است.

مردم، نمایندگان آنها در مجلس، امام جمعه، اصحاب رسانه و در این اواخر استانداران ایلام، در سالهای اخیر مطالبه به حق استان ایلام را بارها درخواست کرده‌اند اما کمتر جوابی گرفته‌اند. خواسته اصلی مردم در سالهای اخیر، انتقال دفتر نفت و گاز غرب به استان ایلام بود که با مقاومت شدید زنگنه، وزیر نفت و لابی‌های وی روبه‌رو شده بود.

نمایندگان استان ایلام در مجلس یازدهم به ابتکار سارا فلاحی مسیر این مطالبه را تغییر دادند که با همراهی خوبی از سوی مردم و مسئولین و رسانه مواجه شدند و زنگنه مجبور شد عقب نشینی کرده و با تأسیس این شرکت موافقت کند و آن را بدون بار مالی اعلام نماید.

اما این وزیر کارکشته با چند عملیات روانی که بر سر الحاق مخازن گازی باباگیر در شهرستان ایوان به استان کرمانشاه پیش آمد، این موضوع را به حاشیه فرستاد و در کمیسیون تلفیق مجلس نیز با وجود وعده‌های داده شده به نمایندگان استان، تأسیس شرکت نفت و گاز مستقل ایلام وارد ردیف بودجه نشد و اکنون در آخرین وضعیت این مطالبه بزرگ و سرنوشت ساز، طرح استقلال نفت و گاز ایلام و تأسیس شرکت مستقل در استان با امضای بیش از ۸۰ نماینده در نوبت قرار دارد.

اما در فرصت رأی اعتماد به جواد اوجی، وزیر پیشنهادی نفت دولت رئیسی، نمایندگان ایلام فرصت دارند که مطالبات خود را از زارت نفت با وی مطرح کنند چرا که در برنامه ارائه شده توسط وی به صراحت در یکی از بندها «اجرای دقیق سیاستهای کلی تحول اداری و بهینه سازی ساختار شرکت‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه وزارت نفت» آمده است؛ چیزی که می‌توان مطالبه تأسیس شرکت مستقل نفت و گاز ایلام را ذیل آن تعریف و جلو برد.

نمایندگان ایلام باید بتوانند قول تأسیس را از اوجی بگیرند. اگر ایشان همراهی کرد، در موافقت با او صحبت کرده و تلاش کنند که با رأی بالا به وزارت نفت پا بگذارد و اگر در این خصوص بر حق مردم استان ایلام صحه نگذاشت، در مخالفت با او صحبت کرده و از تمام قدرت خود برای رأی نیاوردنش استفاده کنند.

*یاسر بابایی

کد خبر 15232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha