گفت‌وگوی عبدالمهدی و ملک سلمان درباره روابط دوجانبه و تحولات منطقه

سرویس عراق و اقلیم کردستان - نخست وزیر عراق و پادشاه عربستان درباره روابط میان دو کشور و آخرین رویدادهای منطقه گفت و گو کردند.

به گزارش کردپرس، خبرگزاری رسمی عربستان (واس) عصر امروز (چهارشنبه) گزارش داد که ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه سعودی در شهر ساحلی جده در غرب این کشور یک جلسه گفت و گوی رسمی با عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق برگزار کرده است.

بنا بر آن چه در این گزارش آمده، ملک سلمان در آغاز این جلسه ضمن خوشامدگویی به عبدالمهدی، خاطر نشان ساخت که عربستان و عراق و ملت های دو کشور دارای روابط محکم و مستحکمی هستند.

پادشاه سعودی و نخست وزیر عراق در این جلسه همچنین آخرین تحولات و رویدادهای منطقه از جمله حمله اخیر به تاسیسات نفتی عربستان در مناطق بقیق و خریص در شرق این کشور را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

عبدالمهدی در این دیدار همبستگی عراق با عربستان را ابراز نموده و تاکید کرد که کشورش به امنیت و ثبات این کشور اهتمام می ورزد و ملک سلمان نیز به نوبه خود اظهارات وی را ارج نهاد.

پادشاه سعودی همچنین حادثه انفجار اخیر در کربلای معلی را بار دیگر محکوم کرده و ضمن ابراز تسلیت و همدردی با نخست وزیر عراق، بستگان قربانیان و مردم این کشور، برای زخمی های حادثه نیز آرزوی شفای عاجل کرد.

در گفت و گوهای رسمی ملک سلمان و عبدالمهدی همچنین تقویت همکاری عربستان و عراق در زمینه های مختلف و ادامه رایزنی و هماهنگی در همه مسائل در راستای امنیت و منافع مشترک دو کشور مورد تاکید قرار گرفت.

این در حالی است که در این جلسه از طرف عربستان شاهزاده خالد الفیصل بن عبدالعزیز، مشاور پادشاه و امیر منطقه مکه مکرمه، شاهزاده منصور بن متعب بن عبدالعزیز، مشاور پادشاه و وزیر مشاور در کابینه دولت، شاهزاده عبدالعزیز بن سعود بن نایف، وزیر کشور، مساعد بن محمد العیبان، مشاور امنیت ملی و وزیر مشاور در کابینه دولت، ماجد بن عبدالله القصبی، وزیر بازرگانی و سرمایه گذاری و سرپرست وزارت امور شهرداری و عبدالعزيز بن خالد الشمری، سفیر عربستان در بغداد و از طرف عراق نیز ثامر الغضبان، معاون نخست وزیر و وزیر نفت، محمد الهاشم، رئیس دفتر نخست وزیر، مصطفی الکاظمی، رئیس سازمان اطلاعات ملی و احمد حسن زهیر، سرکنسول عراق حضور داشتند.

لازم به ذکر است که بنا بر اعلام دفتر اطلاع رسانی نخست وزیر عراق، عبدالمهدی در جریان سفر چند ساعته خود به عربستان، علاوه بر ملک سلمان، با شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور نیز دیدار می کند تا روابط میان دو کشور، اوضاع منطقه و تلاش های در جریان برای برقراری آرامش در آن و همچنین موضع ثابت کشورش برای ایفای نقش مثبت در راستای دور ساختن خطر تنش و درگیری و برقراری بهترین روابط با همه کشورهای همسایه، دوست و برادر را با آنها مورد بحث و بررسی قرار دهد.

در همین حال، یک منبع نزدیک به عبدالمهدی در گفت و گو با روزنامه العربی الجدید چاپ لندن در رابطه با هدف وی از سفر به عربستان اظهار داشت: هدف اصلی این سفر تلاش برای برقراری آرامش، ایجاد خط ارتباطی میان مقامات ایرانی و سعودی از طریق عراق و بررسی نتایج تحقیق در رابطه با بمباران تاسیسات آرامکو (شرکت دولتی نفت عربستان) می باشد؛ سعودی ها چشم به راه هستند تا ببیند نخست وزیر عراق چه چیزی را برای آنها مطرح خواهد کرد.

کد خبر 148180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha