ترکیه مسئولیتی در قبال پناهجویان افغانستانی ندارد/ما نگهبان مرزهای اروپا نیستیم

سرویس ترکیه - وزارت امور خارجه ترکیه در واکنش به اظهارات صدراعظم اتریش اعلام کرد هیچ مسئولیتی در قبال پناهجویان افغانستانی ندارد.

به گزارش کردپرس، وزارت خارجه ترکیه به اظهارات سباستین کورتز صدراعظم اتریش مبنی بر عدم پذیرش پناهجویان در خاک اروپا، واکنش نشان داد و گفت ترکیه مسئولیتی در قبال پناهجویان افغانستانی نخواهد داشت.

کورتز روز گذشته در سخنانی ضمن هشدار نسبت به مهاجرت موج جدید پناهجویان از افغانستان، ترکیه و کشورهای غیر عضو در اتحادیه اروپا را مکان مناسب تری برای پناهجویان افغانستانی دانسته بود.

تانژو بیلگیچ سخنگوی وزارت خارجه ترکیه، در واکنش به سخنان کورتز گفت: «ما از سخنان سباستین کورتز که می گوید "ترکیه را مکان مناسب تری برای پناهجویان افغانستانی می داند" متعجب شدیم. اول این که ترکیه کشور همسایه افغانستان نیست. این که به جای همکاری برای حل بحران مهاجرت نامنظم که یک مسئله مشترک جهانی است بگویید "نباید مهاجران به اروپا بیایند، به جای دیگر بروند"، دیدگاهی خودخواهانه است که فایده ای هم ندارد.»

او گفت: «ترکیه مسئولیتی در قبال موج جدید مهاجرت که در منطقه رخ داده است نخواهد داشت، به این وسیله نگرشمان را به مخاطبانمان گوشزد می کنیم که ترکیه نگهبان مرزی اروپا، یا اردوگاه پناهندگان اتحادیه اروپا نخواهد بود.»

بیلگیچ با اشاره به این که اتریش نیز عضوی از کنوانسیون 1951 سازمان ملل درباره پناهندگان در اروپا است گفت: «اتریش باید مطابق با تعهدات بین المللی خود و قوانین اتحادیه اروپا از پناهجویان افغانستانی حمایت کند. ترکیه به هیچ عنوان تعهدات کشورهای ثالث را به جا نخواهد آورد و آنها برای این امر بهتر است که مستقیما با افغانستان و کشورهای همسایه گفتگو کنند.»

کد خبر 14128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha