امید به کاهش تنش میان ترکیه و کردها وجود دارد

سرویس جهان- اندیشکده مرکز پیشرفت آمریکا در گزارش خود نوشته است که تلاقی عوامل سیاسی، نظامی و منطقه ای امید به کاهش تنش میان ترکیه و کردها بویژه ترکیه و پ.ک.ک را افزایش داده است.

به گزارش کردپرس، برخی کارشناسان بر این باورند که اگر ترکیه به صلح با کردهای داخل این کشور دست پیدا کند، این مسئله می تواند بر تقابلات میان این کشور با سایر کردها از جمله کردهای سوریه تاثیر مثبت بگذارد. اندیشکده مرکز پیشرفت آمریکا در گزارش مفصلی پیرامون موقعیت کنونی تقابل ترکیه با کردها نوشت: ارزیابی پتانسیل های کاستن از تنش ها ترکیه –کردها بسیار سخت است اما تلاقی عوامل سیاسی، نظامی و منطقه ای حال حاضر در منطقه امید به کاهش تنش ها میان ترکیه وکردها را برانگیخته است.

این اندیشکده درباره مولفه هایی که می تواند زمینه کاستن از تنش میان ترکیه و کردها را فراهم کند این طور گزارش داده است:« با توجه به این که حملات پ.ک.ک در داخل ترکیه به شدت کاهش یافته، تقابل نظامی به بن بست رسیده است و از آنجایی که محور ناسیونالیسم گرایی رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه از رونق افتاده است، وی با رکود و ایستایی مواجه شده است و وی باید برای پیروزی در انتخابات بعدی به دنبال منبع جدید جهت کسب اکثریت باشد. علاوه بر آن، ارتش ترکیه در مناطق وسیعی پراکنده شده و دخالت های این کشور در سوریه خطراتی را برای این کشور به همراه دارد... بنابراین، به نفع ترکیه است که مسیر معتدل تری(در مقابل کردها) در پیش بگیرد.»

این اندیشکده که نگرانی های ترکیه را از بابت پ.ک.ک منطقی دانسته است، یادآوری کرده است که علاوه بر پ.ک.ک، جناح دیگری به نام حزب دموکراتیک خلقها یا HDP وجود دارد که ظرفیت مذاکره و حل سیاسی مسئله کردها را دارد. بنابراین، دولت ترکیه برای عادی سازی روابط و کاستن از تنشها، بهتر است نسبت به عفو زندانیان کرد از جمله شخصیت کاریزماتیکی مانند صلاح الدین دمیرتاش اقدام کند. مرکز پیشرفت آمریکا تاکید کرده است که دولت ترکیه باید به جای برجسته کردن پ.ک.ک، اقدام به مذاکره با حزب کردگرای دموکراتیک خلقها کند.

این اندیشکده همچنین به دولت ترکیه توصیه کرده است که گفتگو با پ.ک.ک را نیز در جهت خلع سلاح شدن آن و نیز عفو نیروهای پ.ک.ک- البته به جز رهبران ارشد آن که محبوس شده و یا در تبعید بمانند- آغاز کند.

با این حال، اندیشکده آمریکایی مرکز پیشرفت آمریکا تاکید کرده است رسیدن به چنین مراحلی نیاز به اقدامات مقدماتی مانند برقراری آتش بس به مدت طولانی و نیز آغاز روند اعتمادسازی میان طرفین دارد.

همچنین به حزب کردگرای دموکراتیک خلقها توصیه شده است که باید فاصله خود را با حزب کارگران کردستان ترکیه یا پ.ک.ک که درگیری جنگی 40 ساله با دولت ترکیه بوده، بیشتر کند و تلاش خود را درباره حل مسائل کردها از طریق دموکراسی و فعالیت مدنی بیشتر کند.

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 135704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha