نفوذ روسیه در مناطق کردنشین از طریق سرمایه گذاری

سرویس جهان- آندرو کوریبکو می گوید روسیه سیاست متفاوتی از آمریکا برای نفوذ در مناطق کردنشین در پیش گرفته و از این طریق بخش عظیمی از صنعت نفت و گاز اقلیم کردستان را در دست گرفته است.

به گزارش کردپرس، دولت فدرال روسیه در سال 2017 قراردادهای بزرگی به ارزش نزدیک به 4 میلیارد دلار با اقلیم کردستان بست. مسکو از این طریق موافقت دولت اقلیم کردستان را برای به دست گرفتن سهام اصلی چندین میدان نفتی و گازی به همراه 60 درصد مالکیت خط لوله انتقال نفت خام اقلیم کردستان به ترکیه را به دست آورده است.

آندرو کوریپکو، تحلیلگر روس در یادداشتی که در نشریه مدرن دموکراسی منتشر شده، این مسئله را خط مشی روسیه و سیاست متفاوت این کشور برای نفوذ در مناطق کردنشین از جمله اقلیم کردستان عراق توصیف کرده است.

او با اشاره به خروج بیشتر شرکت های بزرگ نفتی آمریکا از اقلیم کردستان و کنترل بخش بزرگی از صنعت نفت و گاز این منطقه از سوی شرکت های نفتی نزدیک به دولت ولادیمیر پوتین، آن را نشانه موفقیت سیاست روسیه در این خصوص دانسته است.

این تحلیلگر روس، معتقد است با این حال، مسکو در متقاعد کردن کردهای سوریه به دوری جستن از آمریکا موفق نبوده است.

او یکی از دلایل موفقیت روسیه در تبدیل شدن به بزرگترین سرمایه گذار نفت و گاز در اقلیم کردستان را رویکرد سیاسی متفاوت مسکو در قبال تمایلات سیاسی اقلیم کردستان عراق دانست چرا که به گفته وی، روسیه بر خلاف آمریکا سیاست خنثی را برگزید و صریحا تمایلات جدایی طلبانه کردهای عراق را نه محکوم کرد و نه آن را تایید نمود.

کوریپکو معتقد است روسیه با محکم کردن جای پایش در اقلیم کردستان به دنبال گسترش نفوذ خود در دیگر کشورهای خاورمیانه است.

کد خبر 12937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha