روسیه و چین جایگزین های آمریکا در عراق و اقلیم کردستان

سرویس جهان- نشریه تخصصی اویل پرایس با اشاره به ورود جدی چین و روسیه به حوزه نفت و گاز اقلیم کردستان و عراق از سال 2017، این دو ابرقدرت را جایگزین های آمریکا در عراق و اقلیم کردستان دانست.

به گزارش کردپرس، نشریه اویل پرایس در گزارشی به تلاش عراق برای کاهش وابستگی به واشنگتن پرداخته است. در این گزارش تاکید شده است که روسیه به عنوان رقیب آمریکا، از سال 2017 و از طریق ورود به صنعت نفت و گاز اقلیم کردستان تلاش کرده است به رقیبی برای واشنگتن تبدیل شود.

این نشریه همچنین به قراردادهای میان عراق و چین در سال 2019 پرداخته است که بر اساس آن، شرکت های چینی در برابر ورود به صنعت نفت، به بازسازی زیرساخت های عراق کمک می کنند.

اویل پرایس لغو قرارداد عراق با شرکت ژنگهاو در هفته گذشته را ناشی از فشار آمریکا دانسته است اما عنوان کرده است که از سرگیری این قرارداد در هر زمانی ممکن است.

از سوی دیگر، با تایید توسعه پروژه های زیرساخت از سوی دولت مرکزی در شهر الزبیر با هزینه 700 میلیون دلار، فاز دوم این پروژه به یک شرکت چینی واگذار شده است.

بر اساس گزارش این نشریه، همچنین، هفته گذشته یک شرکت چینی برنده مناقصه ساخت یک فرودگاه غیرنظامی در استان ذیقار اعلام شد که دو میدان بزرگ نفتی عراق در آن واقع شده است.

اویل پرایس اشاره کرده است که روسیه دو سال زودتر از چین برای ورود جدی به عراق و پیشی گرفتن از آمریکا در این کشور اقدام کرد و راه نفوذ را در به دست گرفتن بخش مهمی از صنعت نفوت گاز اقلیم کردستان یافت که در بحبوحه بحران مالی به ورود چنین سرمایه هایی نیاز داشت.

این نشریه یادآوری کرده است که شرکت روسنفت روسیه با پرداخت 1500000000 دلار به دولت اقلیم کردستان، این سرمایه را -به عنوان بهای پیش فروش نفت و بازپرداخت آن از سوی اربیل طی 3 تا 5 سال- راهی برای نفوذ در عراق یافته است. این شرکت همچنین 80 درصد منافع اقتصادی حاصل از استخراج نفت در 5 میدان نفتی اقلیم کردستان را به خود اختصاص داده و نیز 60 درصد مالکیت خط لوله نفتی اقلیم کردستان به جیحان ترکیه را در برابر توسعه ظرفیت انتقال این خط لوله به روزانه یک میلیون بشکه نفت خام و در ازای دریافت 1.8 میلیارد دلار دیگر به دولت اقلیم کردستان، به دست آورده است. از نظر نشریه اویل پرایس، روسیه در کنار توسعه نفوذ و منافع خود در عراق و اقلیم کردستان، زمینه فراهم کردن ورود شریک خود چین را نیز فراهم کرده است تا این دو جای آمریکا را در عراق بگیرند.

کد خبر 12632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha