ترکیه به دنبال کسب موافقت آمریکا برای حمله مجدد به مناطق کردنشین سوریه است

سرویس جهان- اندیشکده جسور هشدار داد ترکیه می خواهد آمریکا را متقاعد کند تا کمربند امنیتی شمال سوریه را با بیرون راندن نیروهای کرد سوریه از شمال شرق تکمیل کند.

به گزارش کردپرس، اندیشکده جسور که به بررسی مسائل سوریه می پردازد در تازه ترین تحلیل خود از مسائل این کشور، به تلاش ترکیه برای کسب موافقت آمریکا با حمله مجدد به مناطق تحت کنترل کردهای سوریه در شمال شرق این کشور اشاره کرده است.

این اندیشکده گفته است ترکیه به هدف خود برای پاک شدن شمال شرق سوریه از وجود نیروهای کرد سوریه، بر اساس توافقنامه خود با روسیه نرسیده است. این اندیشکده با اشاره به دیدارهای چند هفته اخیر مقامات ارشد آمریکا و ترکیه و مذاکرات تلفنی آنها به این نتیجه رسیده است که ترکیه روی احتمال رسیدن به یک توافق جدید با آمریکا بر سر بیرون راندن نیروهای کرد سوریه موسوم به یگان های مدافع خلق یا ypy از شمال شرق سوریه و تکمیل کریدور امنیتی به عمق 30 کیلومتر در شمال سوریه حساب باز کرده است.

جسور درباره شرط آمریکا برای موافقت با این مسئله نوشت شرط احتمالی آمریکا حمایت ترکیه از مذاکرات کردی-کردی در سوریه و نتایج این مذاکرات و یا حداقل، عدم مخالفت با این مسئله است.

این اندیشکده درباره خودگردانی کردها در شمال سوریه و موضع ترکیه درباره آن نوشت: ترکیه به هیچ وجهه با ایجاد نهاد سیاسی حاکم در شمال شرق سوریه با محوریت نژادی کردها موافقت نخواهد کرد اما در صورت مشارکت همه اقلیت های نژادی و زبانی در این منطقه مانند اعراب در آن ممکن است کوتاه بیاید.

بر اساس این تحلیل، ترکیه قصد دارد با ساماندهی وضعیت شمال شرق سوریه و کوتاه کردن دست کردها از حکمرانی بر این مناطق، روی مقابله با پ.ک.ک در شمال عراق تمرکز کند و عملیات علیه آن در قلمرو اقلیم کردستان را افزایش دهد.

جسور اما به پیامد توافق احتمالی میان ترکیه و آمریکا بر سر شمال شرق سوریه روی اعتماد میان روسیه و ترکیه اشاره کرده و نوشت: ممکن است چنین توافقی روسیه را وادار کند برای الحاق مناطقی مانند کوبانی، عین عیسی و منبج به مناطق تحت کنترل دولت مرکزی سوریه تلاش کند.

کد خبر 12511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha