تأکید حزب نسل نو بر ضرورت کاهش اختیارات منصب ریاست اقلیم کردستان

سرویس عراق و اقلیم کردستان- فراکسیون حزب نسل نو در پارلمان کردستان بر خواست این حزب برای انتخاب رئیس جدید اقلیم کردستان در پارلمان و نیز کاهش اختیارات قانونی و اجرایی این منصب تأکید کرد.

به گزارش کردپرس به نقل از شبکه تلویزیونی ان. آر. تی، کاوه عبدالقادر نایب رئیس فراکسیون حزب نسل نو در پارلمان کردستان، طی کنفرانسی خبری، اعلام کرد که این حزب لایحه ای را برای ارائه در پارلمان و به منظور کاهش اختیارات منصب ریاست اقلیم کردستان آماده کرده است.

وی افزود که بر اساس لایحه نسل نو، منصب ریاست اقلیم، باید منصبی تشریفاتی بوده و حدود اختیارات قانونی و اجرایی آن در سطح منصب ریاست جمهوری عراق باشد که منصبی تشریفاتی در این کشور به شمار می ‌آید.

همچنین گفت که قوانین مربوط به منصب ریاست اقلیم توسط حزب دمکرات که تصدی این منصب را در اختیار دارد، تنظیم و تعیین شده، اما نباید قوانین این منصب بنا به خواست و میل حزب و یا اشخاص خاص اجرایی شود.

کاوه عبدالقادر جنبش تغییر را نیز به دلیل چرخش در مواضع این حزب در خصوص منصب ریاست اقلیم مورد انتقاد قرار داده و گفت که رهبر فقید این حزب تأکید می کرد که باید رئیس اقلیم از طریق پارلمان انتخاب شده و اختیارات آن نیز تشریفاتی باشد و لازم است که جنبش تغییر در راستای مواضع نوشیروان مصطفی عمل کند.

نایب رئیس فراکسیون حزب نسل نو در پارلمان کردستان، تأکید کرد که این حزب امور مربوط به زیر ساخت های اقتصادی و بهبود شرایط اقتصادی اقلیم را در اولویت کاری پارلمان قرار داده و در این خصوص چندین طرح را برای ارائه به پارلمان آماده کرده است.

این در حالی است که مسعود بارزانی رهبر حزب دمکرات کردستان که 12 سال پیاپی، منصب ریاست اقلیم کردستان را در اختیار داشت، در ماه های پایانی 2017 از این منصب کناره گیری کرده و اختیارات خود را به نهاد نخست وزیری و پارلمان کردستان واگذار کرد.

این حزب به عنوان برنده اصلی انتخابات، نیچروان بارزانی معاون رهبر حزب( نخست وزیر فعلی اقلیم) را به عنوان نامزد منصب ریاست اقلیم و مسرور بارزانی دیگر عضو ارشد حزب دمکرات ( مسئول شورای امنیت اقلیم) را به عنوان نامزد منصب نخست وزیری دولت جدید اقلیم معرفی کرده است.

از سوی دیگر مقامات حزب دمکرات کردستان از قصد این حزب برای تسریع در روند انتخاب رئیس جدید اقلیم کردستان و نهایی شدن این منصب تا اواسط ماه آینده میلادی، به منظور تشکیل هرچه زودتر دولت جدید اقلیم، خبر داده و هفته گذشته سخنگوی حزب دمکرات کردستان اعلام کرد که این حزب خود به صورت مستقل منصب ریاست اقلیم کردستان را فعال کرده و رئیس جدید اقلیم را منصوب می کند و سپس قانون ریاست اقلیم در پارلمان و با رأی دیگر احزاب اصلاح می شود.

کد خبر 107511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha