لغو قرارداد شرکت های فعال در مرز تمرچین پیرانشهر در هاله ایی از ابهام!

سرویس آذربایجان غربی- در حالیکه اواخر فرودین ماه، نماینده پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: «با راه اندازی مرکز لجستیک در مرز تمرچین، قراداد تمام شرکتهای فعال در این مرز لغو خواهد شد»، اما دیروز استاندار آذربایجان غربی از تمدید قرارداد یکی از این شرکت ها توسط گمرک خبر داد و گفت: «درآمد این شرکت میلیاردی و قاچاق است».

به گزارش خبرنگار کردپرس، مدت ها است چند شرکت خصوصی، با ارائه خدمات بسیار ناچیز، مشغول ثروت اندوزی و سوء استفاده از ظرفیت های مرز مهم و تجاری تمرچین هستند بدون اینکه کمترین خدماتی در منطقه انجام دهند.

اواخر سال گذشته، عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت و گو با کردپرس گفته بود؛ «شرکت های آغری بار و محور طلایی در مرز تمرچین پیرانشهر بدون اینکه کمترین منفعتی برای شهرستان و منطقه داشته باشند، همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند، مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم منطقه بسیار مشهود است و این در حالیست که با برنامه ریزی های درست و کارشناسی شده می توانستیم از نعمت مرزی بودن شهر پیرانشهر به بهترین نحو ممکن بهره مند شویم».

کمال حسین پور تاکید کرده بود:«عقد قراردادهای غیر متعارف شرکت های آغری بار و محور طلایی باید برای مردم منطقه و شهرستان شفاف سازی شوند و این دو شرکت باید پاسخگوی عملکرد خود در مرز تمرچین پیرانشهر باشند که چرا در طول این همه سال فعالیت کمترین خدمتی به مردم منطقه و شهرستان نداشته اند».

همچنین رییس صمت پیرانشهر نیز در گفت و گو با کردپرس بیان کرده بود: «متأسفانه شرکت آغری بار که قراردادش در پایان سال 1399 به اتمام رسیده است، در معاملات خود بجای دریافت پول رسمی کشور اقدام به دریافت ارز خارجی بصورت دینار و دلار می کند درحالیکه دریافت هر گونه ارز خارجی توسط شرکت آغری بار کاملاً غیر قانونی است، لذا پرونده تخلف آنها جهت اعمال جرائم قانونی به مراجع ذیصلاح ارجاع داده شده است».

فعالیت این شرکت ها حتی مورد اعتراض استانداری آذربایجان غربی هم واقع شده بود.

بهمن ماه سال گذشته معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی ضمن انتقاد از نحوه ارائه خدمات توسط شرکت‌های خدمات رسان بخش خصوصی در مرزها به ویژه مرز تمرچین، گفت: «در صورت عدم رضایت مردم و فعالان بازرگانی و حمل و نقل از خدمات شرکت‌های موجود، از توانایی شرکت‌های خدمات رسان دیگر طی فراخوان عمومی در این مهم استفاده خواهد شد».

صادقی با تاکید بر در دسترس بودن مراکز خدمات رسانی در مرزها، بیان کرد: «شرکت‌های خدمات رسانی که در مرز تمرچین برای خدمت گمارده شده‌اند باید وظایف خود را به درستی انجام دهند و اداره کل گمرکات آذربایجان غربی وظیفه نظارت بر این شرکت‌ها را بر عهده دارد».

اما انتقادها از عملکرد این شرکت ها در مرز تمرچین پیرانشهر همچنان ادامه داشت تا اینکه با ورود به سال جدید نماینده پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی از راه اندازی مرکز لجستیک در مرز تمرچین پیرانشهر و از لغو قراداد تمامی شرکت‌های فعال در این مرز خبر داد.

به گفته کمال حسین‌پور؛ «جهت ایجاد تحول و ساماندهی اساسی در محدوده مرز تمرچین، مصوبه هیأت محترم وزیران، ادغام بازارچه مرزی تمرچین بود و در این راستا مقرر شده تا ایجاد مرکز لجستیک مرزی تمرچین توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با جلب مشارکت بخش خصوصی متخصص در حوزه لجستیکی با شیوه BOT صورت گیرد».

نماینده پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: «متأسفانه وجود شرکت های آغری بار و محور طلایی در مرز تمرچین پیرانشهر چندین سال است بدون اینکه کمترین منفعتی برای شهرستان و منطقه داشته باشند، همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند و با ارائه خدمات بسیار ناچیز، مشغول ثروت اندوزی و سوء استفاده از ظرفیت های مرز مهم تجاری تمرچین هستند و سالانه با پرداخت تنها 10 میلیون تومان به دولت، نقطه صفر مرزی را در اختیار گرفته‌ اند».

با همه این تفاصیل گمرک زودتر دست به کار شد و قبل از ایجاد مرکز لجستیک مرزی تمرچین مجددا قرارداد شرکت های مذکور را در سال جاری تمدید کرد.

روز گذشته ٧ خرداد ماه، همزمان با حضور وزیر صمت در پیرانشهر، استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به فعالیت یک شرکت در پایانه مرزی پیرانشهر گفت: «این شرکت بدون هزینه کرد و ایجاد هیچ زیر ساختی در این منطقه، درآمد میلیاردی دارد و اقدام به قاچاق نیز می‌کند، ولی گمرگ آمده و امسال نیز حضور آن را در این منطقه تمدید کرده است».

شهریاری تاکید کرد: «سریعا باید مزایده‌ای در این زمینه توسط مسوولان دست اندرکار برگزار و شهرداری نیز در این مزایده شرکت داده شود و کارت کولبری‌، مرزنشینی و پیله وری نیز در این منطقه برای ارائه خدمات بهتر باید تجمیع شود».

عقد قراردادهای غیر متعارف شرکت های آغری بار و محور طلایی در مرز تمرچین پیرانشهر از مدت ها پیش صدای اعتراض مردمی را بلند کرده است.

هر چند مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای راهکار اصلی رفع مشکل مرز تمرچین پیرانشهر که از مهمترین مرزهای کشور در توسعه مراودات تجاری با شمال عراق به شمار می رود، را ایجاد محور لجستیک در منطقه دانسته و گفته بود؛ «افزایش توقف های مرزی بستر فساد و بی قانونی را فراهم می کند، در این راستا تدوین طرحی برای ساماندهی، عدم تجمع، برقراری تردد آسان و نیز جلوگیری از قاچاق سوخت در دست اقدام است». اما با وجود تمدید قرارداد فعلا کلید خوردن لغو قرارداد شرکت های فعال در مرز تمرچین پیرانشهر با قراردادهای غیر شفاف در ابهام قرار گرفته است.

کد خبر 10590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha