آماده شدن اقلیم کردستان برای فروش گاز طبیعی به ترکیه و بغداد

سرویس جهان- بر اساس گزارش مجله تخصصی پترولیوم اکونومیست، شرکت های دی ان او نروژ، کنسرسیوم پرل و داناگاز امارات در حال آماده کردن زمینه صادرات سالانه میلیاردها فوت مکعب گاز طبیعی اقلیم کردستان به دیگر مناطق عراق و کشور ترکیه هستند.

به گزارش کردپرس، مجله تخصصی پترولیوم اکونومیست که به تحلیل و تجزیه مسائل حوزه انرژی می پردازد از آماده شدن بستر صادرات گاز طبیعی اقلیم کردستان عراق به برخی کشورهای همسایه خبر داده است.

این نشریه ادعا کرده است میزان ذخایر محتمل گاز طبیعی اقلیم کردستان عراق بین 100 تا 200 تریلیون فوت مکعب است و بر اساس گزارش شرکت مشاورتی قمر انرژی در دبی، میزان تولید گاز طبیعی در اقلیم کردستان تا سال 2035 می تواند به حدود 40 میلیارد متر مکعب برسد.

بر اساس گزارش این دو موسسه، دو میدان گازی خورمور و چمچمال در اقلیم کردستان عراق بیشترین ذخایر گازی را در خود جای داده اند. بر اساس آخرین گزارش شرکت داناگاز امارات و کنسرسیوم پرل، آنها به رکورد تولید روزانه 440 میلیون فوت مکعب گاز طبیعی در میدان گازی خورمور دست یافته اند. در صورتی که 600 میلیون دلار هزینه توسعه این میدان گازی فراهم شود، تا سال 2023 تولید روزانه گاز طبیعی حدود 250 میلیون فوت مکعب افزایش خواهد یافت و مجموع تولید گاز طبیعی به روزانه حدود 700 میلیوت فوت مکعب افزایش خواهد یافت.

پترولیوم اکونومیست اشاره کرده است که میدان گازی خورمور در حال حاضر حدود 80 درصد سوخت مصرفی نیروگاه های برق اقلیم کردستان را تامین می کند که این مسئله به افزایش بازدهی مالی و فراهم شدن زمینه صادرات بیشتر نفت خام اقلیم کردستان کمک می کند.

دی ان او، داناگاز و کنسرسیوم پرل در حال حاضر به دنبال صادارت گاز طبیعی اقلیم کردستان هستند. پاتریک المانوارد مدیر عامل داناگاز و بیژن مصور رحمانی مدیر عامل دی ان او ضمن اشاره به افزایش تولید گاز طبیعی در اقلیم کردستان، به پترولیوم اکونومیست گفته اند در حال حاضر گفتگو با بغداد و آنکارا برای صادرات گاز در جریان است. در صورت حصول توافق برای فروش گاز طبیعی اقلیم کردستان به آنکارا و بغداد، این امکان فراهم می شود که سالانه حدود 10 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به آنکارا و بغداد ارسال شود.

این مجله آمریکا را عامل اصلی ترغیب طرفین برای توسعه صنعت گاز اقلیم کردستان معرفی کرده است. واشنگتن بودجه گزارش تحقیقاتی قمر انرژی درباره صنعت گاز اقلیم کردستان را تامین کرده و سال گذشته نیز 250 میلیون دلار به عنوان وام برای توسعه این حوزه به طرفین پرداخت کرده است.

مدیر عامل داناگاز همچنین فروش گاز طبیعی تولید شده در اقلیم کردستان به خریداران خصوصی در داخل عراق را منتفی ندانسته است.

این مجله در عین حال ضمن یادآوری اختلافات میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق بر سر تقسیم منابع طبیعی از جمله گاز و نفت و اطلاعیه اخیر دولت اقلیم کردستان در مورد لزوم بازبینی در شرایط پرداخت دستمزدها به شرکت های نفتی و گاز خارجی در اقلیم کردستان و احتمال تعویق پرداخت بدهی ها، این مسائل را موانع بازدارنده بزرگ بر سر توسعه صنعت نفت و گاز اقلیم کردتسان عراق دانسته است.

کد خبر 10336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha