درخواست سازمان ملل از اربیل و بغداد برای شفافیت مالی  و پایبندی به توافقات

سرویس عراق و اقلیم کردستان – نماینده ویژه سازمان ملل در امور عراق تأکید کرد از دولت مرکزی عراق و دولت اقلیم کردستان انتظار داریم در زمینه مدیریت درآمدها و سایر مسائل اختلافی شفافیت داشته و به توافقات انجام شده پایبند باشند.

به گزارش کرد پرس به نقل از ناس نیوز، "جنین هنیس پلاسخارت" در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: همه ما درباره ضرورت وجود روابط مثبت و سازنده بین دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان تأکید داریم و آن را کلید ثبات کل کشور می دانیم.

پلاسخارت تأکید کرد: رأی گیری درباره قانون استقراض در مجلس عراق، بار دیگر سست بودن این رابطه را نشان داد. اما باید بدانیم که تعامل نیازمند همکاری طرفین است و از طرفین می خواهیم به تعهداتشان در این توافق پایبند باشند.

نماینده سازمان ملل تصریح کرد: از طرفین می خواهیم درباره مدیریت درآمدها و سایر مسائل مورد اختلافشان، شفافیت داشته باشند.

جنین پلاسخارت افزود: باید واضح باشد که کارمندان دولت در اقلیم کردستان، فقط کارمند دولت اقلیم کردستان نیستند، بلکه شهروند عراق نیز به شمار می آیند و حقوق کارمندان دولت باید از هر گونه نزاع و اختلاف سیاسی دور نگه داشته شود و نباید همه آنها را قربانی اختلافات نمود. از رو، حل این مشکلات، یک نیاز مبرم است و بار دیگر مشخص خواهد شد که اراده سیاسی برای یافتن یک راه حل از اهمیت فراوانی برخوردار است.

نماینده سازمان ملل در عراق همچنین گفت: فقدان راهکار قانونی واضح براساس قانون اساسی، مانعی بر سر مذاکرات سازنده بین بغداد و اربیل است و این ابهام، هر روز به بسیاری از مسائل معلق مانده آسیب می رساند.

پلاسخارت خاطرنشان کرد: در 15 سال گذشته، فرصتهای فراوانی برای دستیابی به مجموعه مشخصی از اصول، قواعد و بنیان های جهت یابی از دست رفته است. اما در حال حاضر باید به سرعت توافقی درباره چگونگی تقویت نظام فدرال، به دست آید.

نماینده سازمان ملل در پایان تصریح کرد: رهبران و سیاسمتداران عراقی با وجود مطرح بودن بسیاری از مسائل ضروری برایشان، این موضوع را نادیده می گیرند. اما واقعیت تلخ این است که تا زمانی که راه حل های دائمی به دست نیاید روابط بهبود نخواهد یافت و حتی عکس این قضیه نیز صادق است.

کد خبر 1033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha