اصرار بر تغییر نام تنگه «کافری» بدره به تنگه «شداد»؛ چرا و به چه علت؟ / حشمت اله کرمی نژاد

سرویس ایلام - اصرار بر نام غیرواقعی و جعلی شداد به جای کافری، حتی اگر چند فیلم و مستند اختصاصی با این اسم برای این تنگه ساخته شود و پخش شود، تنها نتیجه ای که در بر دارد ضربه زدن بر موقعیت گردشگری و تاریخی شهرستان بدره است.

در مطالبی که مدتی است گاها در تعدادی از گروه ها و کانال های ناشناخته در شهرستان بدره و بازنشر آنها در کانال ها و پیج های استانی توسط افرادی انگشت شمار منتشر می شود اصرار بر این است که نام تنگه تاریخی کافری در شهرستان بدره که از قدیم الایام برای مردم شهرستان بدره و استان ایلام با همین اسم شناخته شده است را به نام تنگه شداد (شه داد) تغییر دهند و حتی دیده شده است که خودسرانه با جمع آوری پول تابلویی را تهیه کرده و با این نام شناخته نشده در محل ورودی تنگه نصب کرده اند که به نظرم با دلایلی که در ذیل عنوان می شود این اقدام یک تصمیم غیر ضروری ، بی سرانجام و به ضرر موقعیت گردشگری بدره و این تنگه باستانی است چرا که معرفی یک مکان تاریخی با دو نوع اسم باعث سردرگمی، ابهام و ضررهای فراوان به موقعیت این مکان تاریخی پرطرفدار و در نهایت شهرستان بدره است:

این نکته را البته قبلا بگویم که نگارنده هیچ گونه تعصبی بر نام این تنگه چه کافری باشد و چه شه داد ندارم و صرفا مواردی که می گویم بر اساس واقعیت هایی است که وجود دارد و لمس کرده ام .

1- هم اکنون حداقل 95 درصد مردم استان ایلام و شهرستان بدره این مکان را به نام تنگه کافری می شناسند بنابر این اصرار به تغییر این اسم در برخی رسانه های محلی و عمدتا شخصی تلاشی بیهوده و غیر ضروری است که همچنانکه یک مثل قدیمی می گوید چنین اقدامی به مثابه «ماه در محاق کردن »است.

2- استفاده از دو نام تنگه کافری و تنگه شداد که با این تصمیم در برخی رسانه ها انجام می گیرد باعث ناشناخته ماندن این تنگه و سردرگمی گردشگران می شود چون گاها گردشگرانی هستند که با ذهنیتی که از اسم شداد با خواندن مثلا پستی از یک کانال دارند مکانی با این اسم را از مردم بدره سراغ می گیرند که عامه مردم در جواب می گویند چنین مکانی در بدره وجود ندارد.

3- تا جایی که مشخص است اسم شداد (شه داد) مربوط به قلعه هایی است که در داخل تنگه کافری و بخشی از دیواره های آن وجود دارد و در واقع شه داد(شداد) اسم قسمتی از تنگه است نه همه آن.

4- اگر فرض بر این باشد که کافری یک اسم منفی و در مقابل مسلمانی است باید گفت: در کشور هزاران اسم با چنین تشابهاتی وجود دارد بنابر این اسم یک مکان تاریخی و جغرافیایی هیچوقت باعث قضاوت مردم درباره مردم آن مناطق نخواهد شد. ضمن اینکه اسم شداد که درباره آن قلعه ها بکار برده می شود( اسم شه داد به ندردت استفاده می شود) هم یک نام منفی است و به معنای ستمگر است و در لفظ بهتر از نام کافرین نیست.

5- هم اکنون در فضاهای مجازی از قبیل اینستا گرام یا دیگر رسانه ها عامه افرادی که اقدام به درج پست،فیلم و عکسهای یادگاری خود از این مکان می نمایند باز هم آنرا به اسم تنگه کافرین عنوان می کنند، هنرپیشه های معروف کشور، خواننده های معروف و شناخته شده، مسئولان عالی و متوسط کشور و افراد بسیاری دیگر در کلیپ ها، خاطرات و تصاویری که از خود منتشر کرده اند همواره این مکان را بنام کافرین معرفی کرده اند هر چند ممکن است اندک افرادی هم باشند که اسم مشترک تنگه کافری( شداد) استفاده می کنند.

6- دیگر رسانه های کشور همچون صدا و سیما و خبرگزاری های کشوری و استانی و سازمان میراث فرهنگی کشور و استان هم در گزارش های خود این مکان را به نام تنگه کافرین می شناسند.

7- مهم ترین، مهم ترین و مهم ترین دلیل و سند در مورد نام تنگه کافری ، نام بردن از این اسم تاریخی و قدیمی در سفر نامه جهانگرد انگلیسی( خانم فریا استارک) به استان ایلام در حدود 80 یا 90 سال پیش است که خانم فریا استارک در این کتاب و سفرنامه خود( سفرنامه الموت، لرستان و ایلام) زمانی که به شهرستان بدره سفر کرده است و از این تنگه عبور کرده است بارها در جای جای کتاب از نام تنگه کافری استفاده شده و خوانندگان عزیز می توانند با خواندن این کتاب در مورد نام واقعی این تنگه آگاه شوند.

8- اصرار بر نام غیرواقعی و جعلی شه داد(شداد) حتی اگر چند فیلم و مستند اختصاصی با این اسم برای آن ساخته شود و در صدا و سیما و کانالهای مجازی هم پخش شود تنها نتیجه ای که در بر دارد ضربه زدن بر موقعیت گردشگری و تاریخی شهرستان بدره و این مکان است چرا که با اصرار ورزیدن به استفاده از این نام نهایت تغیری که به وجود می آید این است که شاید ظرف 20 سال استفاده از نام شداد برای این تنگه نزد عامه مردم بدره و استان ایلام به حداکثر 20 درصد برسد و 80 درصد دیگر مردم همچنان این مکان را با نام تنگه کافری خواهند شناخت.

کد خبر 10018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha