اردوغان: میدان تقسیم جای راهپیمایی کارگر نیست

سرویس ترکیه - اردوغان در سخنانی سازمان هایی را که خواستار راهپیمایی روز جهانی کارگر در تقسیم شده اند، فاقد حسن نیت دانست و گفت که میدان تقسیم جای راهپیمایی و تجمع نیست.

به گزارش کردپرس، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در سخنانی با هدف قرار دادن اتحادیه های کارگری و احزاب سیاسی که خواستار راهپیمایی در روز جهانی کارگر هستند، آنها را فاقد حسن نیت دانست. اردوغان همچنین با راهپیمایی در میدان تقسیم استانبول مخالفت کرد.

بنا بر گزارش جمهوریت، اردوغان در سخنرانی خود در در سیزدهمین برنامه مجمع کارگری، اتحادیه های کارگری و احزاب سیاسی را که خواستار برگزاری راهپیمایی اول ماه می، روز جهانی کارگر در میدان تقسیم بودند، آماج حملات لفظی خود قرار داد. اردوغان گفت: «محل تظاهرات، راهپیمایی ها و تجمعات در استانبول روشن است. تا زمانی که مجوزها و اقدامات احتیاطی لازم انجام شود، هر کسی می تواند به صورت مسالمت آمیز اعتراض کند. میدان تقسیم محل برگزاری تجمع نیست.»

اردوغان با اشاره به فراخوان های منتشر شده از سوی سازمان های مختلف برای شرکت در اجتماعات روز اول ماه می گفت: «نباید زمینه سوء استفاده را برای سازمان‌های تروریستی فراهم کرد که می‌خواهند با فراخوان‌هایی که یک روز در میان منتشر می‌کنند، اول ماه می را به ابزاری تبلیغاتی تبدیل کنند.»

اردوغان گفت: «روشن است که اصرار بر برگزاری تجمع در منطقه ای غیر از محل های مجاز اعلام شده، فاقد حسن نیت است.»

گفتنی است، همزمان با فراخوان سازمان های مردم نهاد برای شرکت در راهپیمایی روز جهانی کارگر، علی یرلی کایا وزیر کشور ترکیه اعلام کرد که برگزاری راهپیمایی اول ماه می در میدان تقسیم استانبول ممنوع است. 

اردوغان: میدان تقسیم جای راهپیمایی کارگر نیست

پس از این اعلام، کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری انقلابی (DISK) در اعتراض به این تصمیم، تصمیم دادگاه قانون اساسی ترکیه را یادآوری کرد که پیشتر ممنوعیت حضور کارگران در میدان تقسیم را بر خلاف قانون دانسته بود.

در بیانیهٔ کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری انقلابی آمده است: «هرکسی که خود را بخشی از این فرهنگ می‌داند، این فرصت را دارد که بار دیگر در روز یکم ماه می در میدان تقسیم این معنا را تجربه کند و این تجربه را به نسل‌های جدید منتقل کند. ممنوع کردن تجمع در میدان تقسیم در یکم می به معنای جلوگیری از گسترش این ایده است.»

کد خبر 2769976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha