هشدار روزنامه مورنینگ استار انگلیس درباره خطر تکرار سناریوی عفرین در اقلیم کردستان

سرویس جهان- روزنامه مورنینگ استار انگلیس به نقل از منابع خود ادعا کرد ترکیه از شورشیان سوریه برای مقابله با پ.ک.ک در اقلیم کردستان استفاده می کند و از طریق استقرار آنها در مناطق مرزی به دنبال تکرار سناروی عفرین و تغییر بافت جمعیت در شمال اقلیم کردستان است.

به گزارش کردپرس، ترکیه از سال 2018 و همزمان با عملیات نظامی خود علیه کردهای سوریه، حملات خود در عمق خاک اقلیم کردستان را به بهانه مقابله با پ.ک.ک تشدید کرده است. بر اساس گزارش رسانه های اقلیم کردستان، ارتش ترکیه با پیشروی در عمق خاک عراق و اقلیم کردستان پایگاههای جدید نظامی در این مناطق ایجاد کرده است.

روزنامه مورنینگ استار انگلیس در گزارشی به بررسی اهداف و پیامدهای عملیات نظامی ترکیه در قالیم کردستان عراق پرداخته است. این نشریه به نقل از منابع خود ادعا کرده است ترکیه در این نبرد هم مانند عملیات شاخه زیتون در عفرین سوریه، به دنبال فراری دادن روستائیان کرد از شمال اقلیم کردستان و اسکان نیروهای وابسته به خود از جمله شوریان افراطی سوریه در آن است.

روسائیان مناطق شمال اقلیم کردستان به این روزنامه چاپ انگلیس گفته اند بر اساس شدت بمباران های ترکیه مجبور شده اند خانه های خود را ترک کنند و چندین روستا به دلیل تشدید حملات ترکیه و نزدیک شدن نیروهای این کشور به حوالی این روستاها به طور کامل تخلیه شده اند.

مورنینگ استار همزمان شدن آغاز عملیات موسوم به «پنجه-رعد و پنجه-صاعقه» با آغاز نسل کشی ارامنه توسط امپراتوری عثمانی در سال 1915 را تصادفی ندانسته و هدف از آن را فراری دادن کردهای عراق از شمال این کشور عنوان کرده است.

این روزنامه ادعا کرده است که ارتش ترکیه از شورشیان وابسته به خود در سوریه، در عملیات نظامی در اقلیم کردستان استفاده کرده است.

زاگرس هیوا از مقامات ارشد پ.ک.ک، ضمن به این روزنامه گفته است نیروهای وابسته به ترکیه در یکی از روستاهای کوهستان متینا به نام کسته مستقر شده اند. او گفت که ترکیه می خواهد ساکنان روستاهای شمال اقلیم کردستان عراق را از طریق تشدید بمباران حملات خود فراری دهد که از جمله این افراد کردهای ایزدی هستند که بعد از حمله داعش به شنگال در سال 2014 به این روستاها پناه آورده اند.

روزنامه وابسته به حزب کارگر انگلیس، هشدار داده است ترکیه قصد دارد نیروهای وابسته به خود را در اقلیم کردستان و به بهانه مقابله با پ.ک.ک مستقر کند و سناریوی عفرین کردنشین سوریه را در اقلیم کردستان تکرار کند.

مورنینگ استار سکوت دولت اقلیم کردستان عراق و بویژه حزب دموکرات کردستان عراق را در ادامه عملیات نظامی ترکیه در اقلیم کردستان بی تاثیر نداسته و تاکید کرده است برخی جریان های عراقی هم در داخل اقلیم کردستان و هم در بغداد با حملات ترکیه دراقلیم کردستان مخالف بوده و اعتراض خود را به این مسئله بیان کرده اند.

کد خبر 9931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha