از اظهارات جو بایدن درباره تقسیم  عراق به سه  اقلیم فدرالی سوءبرداشت شده است

سرویس عراق و اقلیم کردستان – سفیر سابق آمریکا در عراق با اشاره به سوء برداشت از اظهارات جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا درباره عراق تأکید کرد: کاهش شمار نیروهای امریکایی در عراق، بر ارتباط با نیروهای این کشور تأثیر نخواهد گذاشت.

به گزارش کرد پرس به نقل از السبق پرس، "داگلاس سلیمان" در این باره گفت: تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای کاهش شمار نیروهای کشورش در عراق، براساس سیاست های داخلی ایالات متحده امریکا اتخاذ شده است و بر تصمیم به تعامل و ارتباط نیروهای آمریکا با نیروهای عراقی و ائتلاف بین المللی علیه داعش تأثیری نخواهد داشت.

سلیمان افزود: توان جنگی نیروهای عراقی به ویژه نیروهای مبارزه با تروریسم در سالهای گذشته بسیار افزایش یافته است و این نیروها، از توان فزاینده ای برای انجام مأموریت هایشان به ویژه در زمینه مبارزه با داعش برخوردار هستند. همچنین همکاری همه نیروهای عراقی با یکدیگر و به اشتراک گذاشتن اطلاعات نظامی بین آنها ضروری است.

سلیمان همچنین گفت: درباره موضع جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا پیرامون آنچه از آن به عنوان طرح تقسیم عراق یاد می شود در مقایسه با مواضعش در زمانی که معاون باراک اوباما بود سوء برداشت صورت گرفته و این گونه برداشت شده است که منظور وی تقسیم عراق به سه کشور بوده است و این سوء برداشت توسط یک روزنامه نگار در یک مقاله درباره اظهارات بایدن به وجود آمد.

سفیر پیشین آمریکا در عراق تأکید کرد: بایدن سیاست عراق را به خوبی می شناسد و در این کشور ارتباطاتی دارد و وضعیت امنیتی آن و نیاز به انجام اصلاحات اقتصادی، ایجاد فرصت های شغلی و تأمین آینده بسیاری از نسل جوان عراق را درک می کند.

هنوز جزئیات سیاست خارجی جو بایدن مشخص نیست. اما سوابق وی نشان می دهد که به حمله به عراق در سال 2003 برای سرنگونی رژیم صدام حسین رأی مثبت داده است و در سال 2006 مقاله ای درباره تشکیل "سه منطقه خودمختار" برای جوامع قومیتی و مذهبی اصلی عراق "شیعیان، سنی ها و کردها" نوشته است.

بایدن با برخی از رهبران کنونی عراق از جمله برهم صالح رئیس جمهور این کشور روابط شخصی دارد. برهم صالح در پیام تبریکش به مناسبت پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، وی را "دوست و شریک" خطاب کرده بود.

مصطفی کاظمی نخست وزیر عراق نیز در پیام تبریکش به بایدن درباره "تقویت روابط استراتژیک بین دو کشور در راستای آینده ای مبنی بر احترام متقابل و ارزشهای همکاری مشترک و قوی برای پشت سر گذاشتن چالش ها و حمایت از صلح و امنیت و ثبات و پیشرفت" اظهار امیدواری کرد.

کد خبر 905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha